19 listopada 2019

Kategoria:
Inne

Jak zadbać o ergonomię w miejscu pracy?

Ergonomia jest związana z zapewnieniem bezpieczeństwa w miejscu pracy. Ma na celu również zwiększenie efektywności i wydajności pracowników przy jak najmniejszym nakładzie ich sił. Ponadto skupia się ona przede wszystkim na odpowiednim wyposażeniu stanowiska biurowego. Dopasowane krzesło, prawidłowo ustawiony monitor, biurko odpowiedniej wysokości – wszystko to ma wpływ na jakość wykonywanego zawodu. Jak więc zadbać o ergonomię w miejscu pracy?

Ergonomia w miejscu pracy – o co trzeba zadbać?

Choroby zawodowe to jedno z najpowszechniejszych zjawisk XXI wieku. Niestety, ogromny wpływ na nie ma nieodpowiednie przygotowanie stanowisk w biurze. Rzutuje to na wydajność, efektywność i motywację pracowników. Często rezygnują oni z pracy w firmie, z powodu bólu pleców czy oczu, które stają się w końcu nie do wytrzymania. Jak więc zapewnić zatrudnionym osobom korzystne warunki w pracy?

  1. Wygodne krzesło – praca siedząca może być zagrożeniem dla zdrowia, jeśli nie będzie wykonywana w określonych warunkach. Niezwykle istotny jest więc odpowiedni fotel ergonomiczny. Jeśli chcesz, aby ergonomia w pracy była jak na najwyższym poziomie, pamiętaj, że powinien on mieć możliwość regulacji. Poza tym musi być ustawiony na takiej wysokości, aby pracownik dotykał nogami podłoża.
  2. Funkcjonalne biurko – ma być na tyle obszerne, aby zapewnić swobodny dostęp do potrzebnych narzędzi pracy i dokumentów. Musi być również dobrą podporą dla nadgarstków. Warto wiedzieć, że krzesło i biurko powinny mieć taką wysokość, by w trakcie korzystania z klawiatury, ręce tworzyły kąt prosty między ramieniem i przedramieniem. Ewentualnie może on być lekko rozwarty.
  3. Monitor – obowiązkowo musi znajdować się w odległości 60-70 cm od twarzy.
  4. Oświetlenie w pracy – warto zadbać o jak największy dopływ naturalnego światła. Nie dość, że nie generuje ono żadnych kosztów, jest również najkorzystniejsze dla pracowników. W przypadku sztucznego oświetlenia, jego natężenie powinno wynosić co najmniej 500 luksów.
  5. Klimat w miejscu pracy – minimalna temperatura w biurze to 18 stopni Celsjusza. Poza tym w upalne dni często włączana jest klimatyzacja. Warto pamiętać o jej odpowiednim rozmieszczeniu, tak aby nie znajdowała się centralnie nad głowami pracowników.
  6. Przerwy – co godzinę pracownicy powinni mieć zapewnione pięć minut przerwy. W tym czasie mogą wykonywać drobne ćwiczenia, rozluźniające mięśnie.

Dlaczego warto dbać o ergonomię w miejscu pracy?

Żaden pracownik nie lubi przebywać w miejscu, w którym jest ciemno, temperatura nie jest właściwie dopasowana lub krzesło powoduje ogromny ból pleców. Dlatego właśnie pierwszą kwestią, dla której warto dbać o ergonomię w miejscu zatrudnienia, jest po prostu zdrowie zatrudnionych osób. W niektórych przypadkach nieodpowiednie warunki są nawet powodem depresji. Koniec końców pracownicy zwalniają się z pracy lub po prostu robią sobie dłuższe i częstsze wakacje.

Jak mówi specjalista z OMEGA OFFICE, zarówno szef, jak i pracownicy chcą się czuć w pracy jak najlepiej. Odpowiednio zorganizowane stanowiska wpływają na efektywność i motywację. Jeśli zatrudniona osoba nie czuje się dobrze na swoim miejscu, spada jej koncentracja i wydajność, co odbija się na zarobkach firmy.

Jeśli więc nie chcesz, by pracownicy marnowali większość energii na przezwyciężanie swojej niewygodny, zadbaj o komfortowe wyposażenie biura. Warto wykonywać obowiązki tak, by realizować zadania zawodowe, jak najmniejszym nakładem sił.