Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak dbać od filtr DPF? Porady i wskazówki
Budowa i funkcje filtra DPF
DPF to skrót od angielskiej nazwy „Diesel Particulate Filter”. Sugeruje ona jednoznacznie przeznaczenie filtra, które zostały stworzone specjalnie z myślą o silnikach Diesla. Są one jednak montowane również w silnikach benzynowych. Element został zaprojektowany tak, aby jego powierzchnia właściwa była możliwie jak największa. Dzięki temu wzrasta też efektywność filtra i przedłuża się jego czas eksploatacji. Moduł wykonuje się z metalu lub materiału ceramicznego, które są na wysokie temperatury. Najważniejszą funkcją filtra DPF jest zbieranie cząstek sadzy, które nie uległy całkowitemu spaleniu w komorze silnika. Cząsteczki te dodatkowo absorbują różne związki chemiczne będące produktami spalania oleju napędowego lub benzyny. Są to głównie tlenki metali i węglowodory aromatyczne. Zatrzymywanie tych zanieczyszczeń sprzyja ograniczaniu powstawania warstwy gazów i pyłów o tzw. niskiej emisji. Unoszą się one na wysokości do 40 m i stanowią grupę najbardziej szkodliwą dla ludzi i środowiska naturalnego.Jak przedłużyć skuteczność filtra DPF?
Jak każdy filtr, również DPF, zbierając cząstki mechaniczne zapycha się i traci swoją wydajność. Wówczas jest konieczna jego regeneracja lub kosztowna wymiana, w których specjalizuje się firma Regeneracja Filtra Cząstek Stałych DPF FAP z Wrocławia. Na żywotność filtra można wpływać, stosując kilka zasad, o których powinien pamiętać każdy użytkownik pojazdu z takim modułem.- Systematyczna wymiana filtra powietrza – o intensywności spalania paliwa decyduje ilość dostarczanego tlenu. Zapchany filtr powietrza ogranicza jego przepływ. W konsekwencji paliwo spala się w mniejszym stopniu i silnik generuje więcej dymu. Zawarte w nim cząstki sadzy szybciej zapychają filtr DPF.
- Sprawny zawór recyrkulacji spalin EGR – awaria tego modułu lub jego zacięcie się w jednej pozycji mogą powodować zwiększenie emisji dymu. Konieczne jest kontrolowanie stanu zaworu i okresowe usuwanie z jego wnętrza nagaru.
- Silnik w dobrej kondycji – dbanie o dobry stan silnika jest niezbędne nie tylko z uwagi na trwałość filtra DPF, ale również na ograniczenie ryzyka awarii i wysoki komfort jazdy. Silnik w złym stanie technicznym jest też droższy w eksploatacji. Na stan filtra wpływają m.in. drobne nieszczelności czy wysoki poziom zużycia oleju.
- Paliwo ze sprawdzonych źródeł – na poziom emisji sadzy i innych zanieczyszczeń, które zapychają filtr DPF wpływa też jakość paliwa. Jeśli pochodzi ono z niesprawdzonych źródeł, może zawierać wiele domieszek, a jego spalanie spowoduje wysoką emisję dymu.
- Wietrzenie filtra poza miastem – wysokie spalanie paliwa jest znamienne dla jazdy w mieście i częstego stania na światłach czy w korkach. Aby przedłużyć żywotność filtra DPF, warto raz w tygodni wybrać się na kilkukilometrową przejażdżkę na podmiejskie trasy lub autostradę.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana