12 kwietnia 2020

Kategoria:
Inne

Hotelowy savoir-vivre

Każdy hotel, niezależnie od standardu, posiada określoną etykietę zachowania. Dotyczy ona zarówno gości, jak i personelu hotelu. Jej przestrzeganie jest bardzo ważne, jednakże nie zawsze wiadomo jak powinny zachować się obie strony barykady. Czy należy być cicho cały czas? Czy można dowolnie się ubierać? Jak personel powinien zachowywać się w stosunku do gości? Przeczytaj o tym, na czym polega hotelowy savoir-vivre gości hotelu oraz jego pracowników.

Czym jest hotelowy savoir-vivre?

W ogólnym rozumieniu, savoir-vivre to odpowiednie zachowanie zarówno w określonych miejscach, jak i sytuacjach. Wysoka kultura osobista, stosowne maniery i odpowiedni ubiór świadczą o wychowaniu i szacunku do drugiej osoby. W dzisiejszych czasach są one ważne w różnych aspektach – biznesowych, internetowych, politycznych, ale również i hotelowych. W takich miejscach jak hotel można wyróżnić więc hotelowy savoir-vivre. Choć nie różni się on szczególnie od codziennego savoir-vivre’u, to uwzględnia zachowania ściśle dostosowane do hotelowego otoczenia.

Podstawowe zasady, takie jak bycie życzliwym i kulturalnym ułatwiają porozumiewanie się z innymi. Są też cennymi elementami etykiety hotelowej, która powinna dotyczyć zarówno gości, jak i personelu. Dobre maniery są pożądane na przykład podczas udzielania podstawowych informacji na temat hotelu przez recepcjonistę lub w sytuacji zwrócenia się przez gościa o pomoc w przypadku ewentualnych usterek. Jako gość musimy uświadomić sobie, że w hotelu nie przebywamy sami i powinniśmy szanować potrzebę komfortu pozostałych osób. Z kolei personel powinien wykazywać się ponadprzeciętną życzliwością, aby goście z chęcią wracali do hotelu.

O hotelowym savoir-vivrze wypowiada się pracownik hotelu Locomotiva:

Przestrzeganie etykiety zachowania, a także ubioru jest kluczowe w każdym hotelu, niezależnie od jego standardu. Ważne jest, aby pierwszy krok w stronę dobrych manier wykonał personel, który ma za zadanie jak najlepiej ugościć swoich klientów już na samym początku ich pobytu.

Czy cisza w hotelu jest wymagana?

W każdym hotelu obowiązuje przestrzeganie ciszy nocnej po godzinie 22:00. Zakazane jest wówczas głośne puszczanie muzyki oraz krzyki. Ściany zazwyczaj przepuszczają głośne dźwięki i to niezależnie od tego, gdzie znajduje się ich źródło. Istotne jest mieć na uwadze to, aby pozwolić innym gościom spędzić czas w spokoju, którego sami oczekujemy.

Podobnie jest w przypadku publicznych części hotelu, które są wspólne dla wszystkich gości oraz personelu. Mowa o takich miejscach, jak korytarze, restauracja lub ogród przynależne do hotelu. Najlepiej jest rozmawiać w półtonie, bez krzyku, a jeśli towarzyszą dzieci – warto zadbać o to, aby wolny czas spędzały w specjalnie wydzielonych dla nich strefach.

Właściwa etykieta ubioru

Ubiór jest tą częścią etykiety, która często jest pomijana – szczególnie podczas pobytu na wakacjach. Niezależnie jednak od tego, czy wyjazd do hotelu ma charakter służbowy, czy prywatny – ubiór powinien być odpowiedni do miejsca, w którym przebywamy. Obowiązuje zarówno na korytarzach, w recepcji, jak i restauracji. Można przyjąć ogólną zasadę, że im wyższy standard hotelu, tym strój musi być bardziej stosowny.

W hotelach, w których znajduje się basen, niestosowne jest chodzenie po obiekcie w stroju kąpielowym. Podobnie sytuacja wygląda w części restauracyjnej, gdzie wskazany jest raczej strój formalny lub tzw. casualowy. W eleganckich hotelach, na kolację warto ubrać długie spodnie i koszulę (mężczyźni), a także stosowną sukienkę, która nie będzie odkrywać całego ciała (kobiety).

W jaki sposób powinien zachowywać się personel hotelu?

Jak już wiadomo, etykieta zachowania oraz ubioru dotyczy także personelu hotelu. Jego życzliwość względem gości powinna być neutralna.  Pracownicy hotelu powinni wykazywać się dużą wiedzą na temat hotelu oraz jego organizacji i całkowicie odpowiadać na potrzeby gości. Ponadto, ich zadaniem jest utrzymywanie przyjaznej atmosfery oraz zadbanie o maksymalny komfort gości.

W etykiecie personelu hotelu bardzo ważny jest też aspekt wizualny. Dobre maniery, mimika oraz gestykulacja to elementy, na które goście zwracają uwagę w pierwszej kolejności.  Stroje personelu powinny odpowiadać standardom hotelu, a tym samym być odpowiednio zaprojektowane i schludne. Dyskretny makijaż, zadbane włosy i utrzymywanie higieny osobistej to rzeczy, o których nie można zapomnieć.

Jako że gośćmi hotelu są również osoby pochodzące z zagranicy, walorem kompetencji personelu jest znajomość przynajmniej jednego języka obcego. Świadczy to o szacunku do gości innej narodowości i niewątpliwie o wykształceniu pracowników. Cenna okaże się także znajomość kultury innych krajów. Dotyczy to zarówno recepcjonistów, jak i kelnerów. Kelnerzy powinni dodatkowo posiadać niezbędną wiedzę na temat doradztwa w kwestiach potraw i napojów, a także znajomości wszystkich dań oferowanych w menu.