Druk akcydensowy
6 maja 2020

Kategoria:
Inne

Druk akcydensowy. Co to takiego?

Druk akcydensowy to w branży poligraficznej określenie na coś, co nie jest książką, czasopismem ani zadrukowanym opakowaniem. Charakterystyczną cechą tego rodzaju druków jest to, że są one jednoarkuszowe, czyli mają formę jednej kartki lub nierozciętej składki. Są to zazwyczaj wszelkie druki użytkowe – plakaty, wizytówki, rozkłady jazdy, bilety czy nawet znaczki pocztowe. Dowiedz się o nich więcej.

Czym są druki akcydensowe?

Nazwę „druki akcydensowe” można by przetłumaczyć, odnosząc się do łacińskiego źródłosłowu, dosłownie jako „druki przypadkowe”. Jednak ich tworzenie jest całkowicie intencjonalne. Są to wszelkiego rodzaju wytwory poligraficzne, których nie można zaklasyfikować jako książki lub czasopisma. Ich główna rola jest również zupełnie inna niż wspomnianych publikacji, ponieważ mają one charakter użytkowy lub okolicznościowy. Praktycznie każdy ma do czynienia z drukami akcydensowymi. Dzieli się je na kilka grup.

  • Akcydensy informacyjne to chociażby kalendarze, rozkłady jazdy, ulotki, wizytówki, plakaty, cenniki, afisze czy katalogi.
  • Akcydensy manipulacyjne mają dość złowrogą nazwę, jednak można zaliczyć do nich nie tak „straszne” wydruki jak np. bilety, banknoty, legitymacje, mandaty, świadectwa, zaświadczenia, znaczki pocztowe i skarbowe, a także inne dokumenty mające oficjalny charakter oraz papiery wartościowe.

Wyróżnić można także akcydensy opakowaniowe, przemysłowe i wydawnicze. Do pierwszych należą metki, obwoluty czy etykiety, do drugich – kalkomanie, a do ostatnich – mapy oraz nuty.

Jakie są zalety druku akcydensowego?

Jak mówi ekspert z firmy Tomex, druki akcydensowe są niezbędne właściwie w każdej dziedzinie życia. Teoretycznie są to wytwory poligraficzne o mniejszej wadze (dosłownie i w przenośni), ale wszelkie otaczające przedmioty są właśnie w dużej mierze drukami akcydensowymi. Nie bez znaczenia jest szeroka dostępność tego rodzaju usług. Na własne kalendarze, plakaty i innego typu materiały reklamowe mogą sobie pozwolić nie tylko duże przedsiębiorstwa, lecz także mniejsze firmy i instytucje.

Druk akcydensowy jest znakomitą formą perswazji i reklamy, a także samego zaistnienia w świadomości odbiorcy, jako że jego podstawową formę stanowią ulotki. Warto zwrócić uwagę, że także one są drukowane w coraz lepszej jakości, na bardzo dobrym papierze, dlatego nie dziwi wzrost popularności druku akcydensowego. Cena przygotowania tego typu wytworów poligraficznych nie jest wysoka, a co za tym idzie klienci także mogą kupić jakościowy produkt w przystępnej cenie. Wszelka działalność promocyjna i informacyjna może być dzięki temu prowadzona na szerszą skalę.