Artykuł sponsorowany

Dobre zachowanie na pogrzebie. Co warto wiedzieć?

Dobre zachowanie na pogrzebie. Co warto wiedzieć?
Niestety większość osób na jakimś etapie życia będzie uczestniczyć w pogrzebie bliskiej osoby. Jest to uroczystość o smutnym, a zarazem poważnym i uroczystym charakterze, podczas której trzeba pamiętać o odpowiednim zachowaniu. Trudne emocje nie zawsze idą w parze ze zdrowym rozsądkiem, dlatego zawczasu dobrze jest przyswoić sobie pewne zasady, aby nie popełnić nietaktu.

Po pierwsze: odpowiedni strój

W naszej kulturze przyjęło się, że strój wyraża szacunek do innych ludzi. Jeśli jest nieumiejętnie dobrany, może kogoś urazić lub po prostu nie pasować do okoliczności, jaką jest pogrzeb. Najbezpieczniejszym wyborem będzie zatem skromny ubiór utrzymany w stonowanych kolorach. Nie musi to być czerń – ta barwa zarezerwowana jest głównie dla najbliższej rodziny zmarłego. Zgodnie z zasadami savoir vivre na pogrzebie, w zupełności sprawdzi się granat, ciemna zieleń, brązy czy szarości. Warto unikać stylu „business casual”, czyli na przykład jasnej koszuli (często niedoprasowanej), zestawionej z jeansami. Umiar i wyczucie to w tym przypadku najlepszy trop.

Po drugie: zasada pierwszeństwa

Precedencja, czyli zasada pierwszeństwa, sprawdza się nie tylko podczas sadzania gości przy stole. Obowiązuje ona również w czasie uroczystości pogrzebowych i odnosi się do członków najbliższej rodziny osoby zmarłej. Jeśli jesteś żałobnikiem, ale nie najbliższą rodziną, nie siadaj w pierwszych ławkach. Są one zarezerwowane dla najbliższych. Po zakończonym nabożeństwie w kościele lub kaplicy nie wstawaj z miejsca od razu w momencie podniesienia trumny. Poczekaj spokojnie, aż ciało zostanie wyniesione, a rodzina i krewni rozpoczną kondukt. Pamiętaj, że to oni będą od tej chwili stali na jego czele.

Po trzecie: znicze, kwiaty i inne

Polskim zwyczajem jest kupowanie kwiatów i wieńców pogrzebowych, na przykład tych ze wstęgą i napisem „Ostatnie pożegnanie”. W praktyce przyjęło się, że duży wieniec składa najbliższa rodzina oraz przedstawiciele grupy zawodowej, do której należała osoba zmarła. Pozostali żałobnicy mogą złożyć mniejsze wiązanki albo bukiety kwiatów. Dobrze sprawdzą się jednak po prostu znicze.
Warto mieć przy sobie także paczkę chusteczek higienicznych . W natłoku spraw i emocji łatwo zapomnieć o tak podstawowym wyposażeniu, a przecież dzięki temu zawsze można wesprzeć w potrzebie osobę stojąca obok, która akurat płacze – radzi pracownik zakładu pogrzebowego Concordia w Gdyni. Drobne gesty mają niebagatelne znaczenie w takiej sytuacji.

Po czwarte: kondolencje

Składanie kondolencji stresuje wiele osób. Jak bowiem rozmawiać z osobami, które właśnie przeżyły stratę ukochanego członka rodziny lub przyjaciela? Tak naprawdę sprawdza się złota zasada: „im mniej, tym lepiej”. Skromne „bardzo mi przykro”, „najszczersze wyrazy kondolencji”, „jestem z Tobą”, „mam Was w moich myślach” wystarczą. Takie zdania są niezobowiązujące, a jednocześnie zawierają w sobie całą treść, którą żałobnik chce wyrazić. Im dłuższa wypowiedź, tym większe prawdopodobieństwo tremy, stresu, niezręczności. Warto mieć na uwadze komfort osób przyjmujących kondolencje – w większości przypadków, zależy im po prostu na tym, aby ten etap mieć szybko za sobą. Jeśli naprawdę nie wiesz, co powiedzieć i w jaki sposób okazać wsparcie, poprzestań na gestach. Zwykły pocałunek w policzek, potrzymanie za rękę, dłoń na ramieniu mogą znaczyć więcej niż wymuszone słowa.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.