Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Do czego służą pasy klinowe?
W jaki sposób zbudowane są pasy klinowe?
Zacznijmy od budowy pasów klinowych. Składają się z kilku warstw, a dokładniej:- warstwy nośnej (poliamidowe lub stalowe linki, które tworzą wzmocnienie pasa),
- warstwy podatnej (z gumy albo kauczuku),
- warstwy tkaninowo-gumowej.
Powłoki są zawinięte w taśmę płócienną zwulkanizowaną, co sprawia, że są bardzo wytrzymałe i elastyczne. Tak budowa gwarantuje również ich niską rozciągliwość i cichą pracę urządzenia, którego są częścią składową – dodaje nasz ekspert z firmy Alfa. Wyróżnia się kilka rodzajów pasów napędowych. Zapoznajmy się z nimi.
Rodzaje pasów klinowych
Pasy napędowe różnią się swoimi właściwościami, które są istotne przy użytkowaniu danej maszyny. Jednym razem kluczowa jest wytrzymałość, innym – bardziej efektywna praca. W związku z tym należy wskazać następujące rodzaje pasów napędowych:- pasy wielorowkowe – stosowane do przekładni, wykonujących duże obroty przy kołach o niewielkiej średnicy. Rowki pozwalają utrzymać pasy we właściwym miejscu. Dzięki wzmocnieniu ich grzbietu, są niezwykle wytrzymałe, a do tego odporne na działanie wysokiej temperatury oraz na zabrudzenia,
- pasy napędowe płaskie – stosowane do napędów otwartych i stycznych,
- pasy zębate – wykorzystywane tam, gdzie ma znaczenie stała i cicha praca. Pasy zębate można podzielić na: metryczne, metryczne gumowe, calowe, poliuretanowe oraz specjalne o skośnych zębach.
Jaka jest funkcja pasów klinowych?
Pasy klinowe mają za zadanie przenosić moment obrotowy z koła pasowego, umieszczonego na wale jednostki zasilającej, na koło pasowe urządzenia odbiorczego. Wsuwanie pasa w koło jest możliwe przez powstanie tarcia między pasem a kołem pasowym. Uślizg koła powoduje minimalne straty energii. Aby pasy odpowiednio działały, muszą być właściwie zamontowane. Ważny jest dobór odpowiedniego pasa do miejsca pracy oraz jego prawidłowe naciągnięcie. Istotna jest też właściwa konserwacja, która pozwala przedłużyć żywotność pasa klinowego, używanego m.in. w branży rolniczej i przemysłowej, a także w silnikach samochodów, w tym w alternatorze, pompie wspomagania układu kierowniczego czy pompie wody pompującej płyn chłodniczy.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana