26 kwietnia 2020

Kategoria:
Inne

Czym charakteryzują się biurka ergonomiczne?

Większość z nas spędza codziennie wiele godzin przed komputerem. Siedząca pozycja przy biurku na dłuższą metę nie jest najwygodniejsza. Zwłaszcza, jeśli biurko nie jest odpowiednio dopasowane do naszych potrzeb i możliwości. Rozwiązaniem są biurka ergonomiczne. Choć nie jest to jeden określony typ biurka postaramy się przybliżyć jego cechy charakterystyczne. Dzięki temu wybór idealnego miejsca do pracy powinien być zdecydowanie łatwiejszy.

O ile w domu możemy stworzyć dla siebie dowolną przestrzeń, idealnie dopasowaną do potrzeb naszej pracy, o tyle w biurze zazwyczaj dostajemy gotowe rozwiązania. Nie zawsze odpowiednio dostosowane. A tymczasem coraz więcej mówi się o ergonomii pracy i związanej z tym większej wydajności. Okazuje się, że biurko może wpłynąć na zmniejszenie ilości przerw oraz skrócenie ich czasu. Pracownik, któremu jest na stanowisku wygodnie rzadziej będzie musiał odpoczywać. Czym powinno charakteryzować się ergonomiczne biurko?

Biurko z możliwością regulacji wysokości

Każdy z nas jest inny i potrzebuje innych rozwiązań. To oczywiste. Ciężko za każdym razem kupować biurko idealnie dostosowane do nowego pracownika. Rozwiązaniem są więc biurka, które umożliwiają regulację w zakresie wysokości, a także kąta ustawienia blatu. Stelaż regulowany elektrycznie to rozwiązanie dla każdego biura. Dzięki temu możliwe jest indywidualne dopasowanie wysokości blatu w zakresie od 60 do nawet 125 centymetrów. Dzięki temu przy biurku można również stać! To umożliwia znacznie skrócenie przerw – nawet o połowę. Możliwość zmiany pozycji w trakcie pracy sprawia, że pracownik jest mniej zmęczony. Pochylenie powierzchni roboczej ogranicza problemy zdrowotne i dolegliwości bólowe związane ze skrętem szyi.

Jednocześnie tego typu biurko umożliwia dostosowanie wysokości także w przypadku pracy wyłącznie siedzącej, kiedy nie ma możliwości pracy na stojąco. Każdy może dopasować wysokość blatu odpowiednią do swojego wzrostu. W ten sposób możliwe jest uzyskanie niewymuszonej i wygodnej pozycji do pracy. Oczywiście nadal ważne są przerwy od komputera, aby pozwolić odpocząć oczom, jednak nie ma konieczności ciągłego wstawania z pozycji siedzącej, by rozprostować bolące plecy. Szeroki wybór regulowanych stelaży o nowoczesnym wyglądzie znajdziemy w ofercie Miladesign, producenta metalowych stelaży do biurek.

Wystarczająco duża powierzchnia blatu

Możliwość regulacji to tylko jeden z aspektów ergonomicznego biurka. Równie ważna jest powierzchnia blatu roboczego – powinna być na tyle duża, by umożliwić umieszczenie wszystkich niezbędnych do pracy przedmiotów. Biurko powinno być na tyle głębokie i szerokie, by można było ustawić monitor w odpowiedniej odległości od oczu. Pozostałe narzędzia pracy powinny być umieszczone w taki sposób, by unikać wymuszonych pozycji. Biurko komputerowe powinno być również wyposażone w otwory techniczne umożliwiające umieszczenie w nich kabli.

Przestrzeń robocza powinna zapewniać wystarczająco dużo miejsca na umieszczenie wszelkich niezbędnych narzędzi do pracy: monitora, klawiatury, laptopa, drukarki i skanera, przyborów do pisania, dokumentów, telefonu i innych, niezbędnych przedmiotów. Jednocześnie miejsca powinno być na tyle dużo, by pracownik miał też miejsce na swobodne położenie rąk i nie musiał się martwić, że podczas wstawania lub zmiany pozycji przypadkowo zrzuci coś z biurka.

Rekomendowane wymiary i odległości

Istnieje kilka wytycznych, które określają optymalne wartości dla ergonomicznej pracy przy biurku. Nie zawsze konieczne jest trzymanie się ich w pełni – czasem kilka centymetrów więcej lub mniej może być bardziej wygodne dla pracownika. Jednak przy wstępnym projektowaniu komfortowej przestrzeni biurowej warto wziąć je pod uwagę.

W przypadku biurka, które nie ma możliwości regulacji wysokość blatu roboczego powinna wynosić 72-75 cm. Zakres regulacji powinien obejmować od 60 do 85 cm w przypadku biurek nadających się wyłącznie do pracy siedzącej. Przy biurkach ze stelażem regulowanym umożliwiających pracę w pozycji stojącej najbardziej optymalny jest poziom od 60 do 125 cm. Konieczne jest również zapewnienie odpowiedniej przestrzeni na nogi. W przypadku biurek bez regulacji powinno to być 60 cm wysokości, 70 cm głębokości oraz pomiędzy 70 a 80 cm szerokości. Przy biurkach regulowanych zakres wysokości przestrzeni na nogi powinien wynosić od 55 do 70 cm.

Najbardziej optymalną odległością do patrzenia na ekran monitora jest 40-70 cm, choć odległość pomiędzy monitorem a przednią krawędzią stołu powinna wynosić minimum 60 cm. W ten sposób uzyskamy najbardziej wygodną pozycję do pracy.