Czy maturę z matematyki należy zawiesić?
Tak przynajmniej postuluje NIK w swoim raporcie z 2018 roku zatytułowanym „Nauczanie matematyki w szkołach” : zawiesić maturę z matematyki do czasu rozwiązania problemów z zadaniami. Na uzasadnienie tezy NIK przytacza dane potwierdzające, iż w latach 2015–2017, sposób nauczania matematyki nie sprzyjał pełnemu rozwojowi kompetencji matematycznych u uczniów. Ponad 42% uczniów skontrolowanych szkół ponadgimnazjalnych otrzymało na świadectwie ocenę dopuszczającą (tj. dwójkę) z matematyki. W gimnazjach było 23% uczniów, a w szkołach podstawowych – 10%. NIK nie precyzuje dlaczego nauczanie matematyki nie sprzyjało pełnemu rozwojowi kompetencji matematycznych.
Dlaczego nauczanie matematyki nie jest efektywne ?
W ocenie naszych fachowców, którzy prowadzą Szkołę Matematyki KAM-AN Edukacja w Podkowie Leśnej, w miarę kolejnych lat nauki, tu wg starego systemu kształcenia, : szkoła podstawowa 6 lat – gimnazjum 3 lata – szkoła średnia 3 lata, narastający odsetek uczniów którzy otrzymali na świadectwie ocenę dopuszczającą, 10% – 23% – 42% , jest wynikiem nawarstwiających się przez kolejne lata nauki zaległości. To nie zagadnienia z matematyki są coraz trudniejsze, to zaległości uczniów są coraz większe.
Jak skutecznie przygotować się do matury z matematyki ?
Nasi specjaliści odpowiadają: po pierwsze nie dopuścić do powstania i nawarstwiania zaległości. Najważniejsze są podstawy. Gdyby pokusić się o wskazanie jakiegoś punktu zwrotnego w polskim systemie kształcenia, nasi fachowcy odnosząc się już do nowej podstawy programowej tj. trwającej osiem lat szkoły podstawowej i 4-letniej szkoły średniej, wskazują na klasę IV szkoły podstawowej. To powstanie zaległości w klasie IV szkoły podstawowej oraz ich nawarstwianie w dalszych latach nauki skutkuje słabymi wynikami na egzaminie ósmoklasisty i problemami ze zdaniem matury z matematyki.
Specjalny program kształcenia metodą MASTERS
W szkole matematyki, której pracownicy pomagają nam w stworzeniu artykułu, nauczanie prowadzone jest metodą MASTERS, systemem zero-jedynkowym, specjalnie opracowanym programem kształcenia Shadow – Blended Education ( S-B Education ) pod nazwą Atena 1 , który wyklucza powstanie zaległości. Prowadzący przyznają ,że nie wyważają otwartych drzwi – zaadoptowali na potrzeby uczniów, najlepszą na świecie filozofię i metodologię uczenia się , którą naszkicował Sal Khan.
Aktualne znaczenie matematyki w życiu człowieka i dobrobycie państw
Propozycję odstąpienia od matury z matematyki prowadzący szkołę z Podkowy Leśnej uważają za wysoce nieodpowiedzialną i szkodliwą, ponieważ zaniżenie wymagań skutkować może jedynie zaniżeniem poziomu wykształcenia. Ponadto za w pełni uzasadnione uważają spostrzeżenie: „Jeśli nie umiesz matematyki, nie znaczy, że jesteś humanistą”. Funkcjonujemy w „trzeciej kulturze”, epoce technologii informacyjno-komunikacyjnych, w której elementy nauk ścisłych (głównie matematyki oraz informatyki) i nauk humanistycznych splatają się ze sobą a kompetencje matematyczne, są niezbędne do funkcjonowania w społeczeństwie wiedzy. Nie ważnym jest, czy ktoś będzie pracował w świecie science, czy arts, kompetencje matematyczne i informatyczne są niezbędne do swobodnego funkcjonowania. Na koniec warto wspomnieć, że raport wydany przez OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) pt. „Wysoki koszt słabej edukacji” w pełni potwierdza tezę, że edukacja matematyczna jest jednym z czynników podnoszenia konkurencyjności państw. Według przytoczonych w raporcie NIK wspomnianych wyżej badań, podniesienie wskaźnika wyników z testów PISA w obszarze matematyki i nauk ścisłych o 100 pkt przekłada się na roczny wzrost PKB rzędu ok. 1,7%.