14 listopada 2019

Kategoria:
Inne

Części i elementy suwnic

Zalety suwnic – inaczej dźwignic – i korzyści płynące z ich stosowania są nie do przecenienia, dlatego też każda awaria takiego urządzenia to spory kłopot dla ich użytkownika. Wiemy, że z uwagi na rozmiary i gabaryty, naprawa suwnic, nazywanych też dźwignicami, nie należy do prostych zadań. Nie istnieją maszyny niezniszczalne; każda wcześniej czy później kiedyś odmówi posłuszeństwa, także dźwignica Sprawdźmy, z jakich elementów suwnice się składają i co może się w nich zepsuć.

Podstawowe rodzaje dźwignic

Zanim przejdziemy do wyliczania poszczególnych podzespołów i elementów suwnic, przedstawmy ich podstawowy podział, krótki opis i zastosowanie. Tak więc wyróżniamy:

  • suwnice pomostowe (natorowe) zbudowane z umieszczonego na szynach pomostu kratownicowego, po którym przemieszcza się cięgnik, zazwyczaj montowane w przemysłowych halach,
  • suwnice podwieszone to konstrukcje modułowa wiszące na jednej szynie jezdnej i montowane pd dachem hali, szczególnie użyteczne przy ograniczonej przestrzeni,
  • suwnice bramowe (bramownice) montowane na otwartej przestrzeni, składające się z podwieszonego na bocznych mostach pomostu, po którym porusza się cięgnik, stosowane m.in. w stoczniach i na składowiskach.

Suwnice można dzielić także ze względu na: rodzaj napędu i sposób sterowania, model mostu oraz konstrukcję dźwigara albo też wedle ich przeznaczenia. Bez względu jednak na rodzaj suwnic, zasady ich działania są podobne, tak samo, jak i poszczególne ich części. O poszczególnych podzespołach i elementach tych urządzeń, dużo opowiedziano nam w firmie Zetech Rafał Wyderka z Czekanowa koło Gliwic.

Najważniejsze podzespoły i elementy suwnic

Każda suwnica, niezależnie od jej rodzaju musi być wyposażona w mechanizm podnoszenia i opuszczania. Funkcję tą pełni wciągarka lub wciągnik. Oba te urządzenia różnią się budową i zastosowaniem. Udźwig wciągnika jest zazwyczaj ograniczony do pięciu ton. Z kolei wciągarka to znacznie potężniejsze urządzenie mogące unosić towary nawet o wadze kilkuset ton. Na inne podzespoły suwnic składają się elementy wyposażenia mechanicznego, takie jak tor jazdy, czołownice i most oraz różne elementy oprzyrządowania elektrycznego, którego zasadniczą częścią jest kaseta sterownicza. Większe i bardziej zaawansowane technicznie dźwignice zbudowane są z setek najrozmaitszych części, których szczegółowe wyliczanie w tym miejscu, ze względu na czysto informacyjny charakter naszego artykułu, jest absolutnie nieuzasadnione. Już np. tylko same podzespoły do bębnów linowych wraz z niezbędnym osprzętem składają się z kilkudziesięciu najróżnorodniejszych części, podobnie jest z napędem suwnic, z ich układem hamulcowym, wciągarkami i wciągnikami.

Jak powiedzieliśmy we wstępie urządzenia, o których tutaj mówimy, mogą się psuć i się psują, szczęśliwie jednak na naszym rynku funkcjonują i prężnie działają profesjonalne firmy wyspecjalizowane w remontach i konserwacji suwnic.