Weglowodany, bialka i witaminy w mace 
22 lipca 2021

Kategoria:
Gastronomia

Węglowodany, białka i witaminy występujące w mące 

Mąka od tysiącleci jest jednym z podstawowych produktów spożywczych. Chleb, makaron, pizza, pierogi, naleśniki, rozmaite wypieki to tylko niektóre z potraw przygotowanych na jej bazie. Większość z nas codziennie spożywa produkty zbożowe, które znajdują się na dole piramidy żywienia. Czy jednak wiemy, jakie wartości odżywcze ma mąka? Czy na pewno jest zdrowa? Jaki rodzaj mąki wybierać na co dzień? Sprawdźmy!

Rodzaj i typ mąki a jej wartości odżywcze 

Wartości odżywcze mąki w dużej mierze zależą od jej rodzaju, a w dalszej kolejności typu. Choć myśląc o mące, większość z nas ma przed oczami białą mąkę pszenną, istnieje wiele innych jej rodzajów. Z pszenicy produkuje się nawet 75 procent mąki na świecie, pozostałe zboża wykorzystywane do tego celu to żyto, jęczmień i owies, a także bezglutenowe kukurydza, ryż czy gryka.

Typ mąki zależy od stopnia jej oczyszczenia. Lekkie i białe powstają z bielma i są oznaczane liczbą od 400 do 550, z kolei te ciemne i nieco cięższe są efektem zmielenia pełnych ziaren, a na ich opakowaniu znajdziemy oznaczenie od 750 do nawet 3000 (mąka z pełnego przemiału). Im wyższa liczba, tym więcej składników mineralnych znajdziemy w mące

– wyjaśnia pracownik młyna zbożowego Jakpol z Gołymina-Ośrodka w powiecie ciechanowskim.

Najważniejsze witaminy i minerały zawarte w mące pszennej i żytniej 

Mąka jest cennym produktem spożywczym – syci, dostarcza dużo energii i ważnych dla zdrowia witamin i minerałów. To wartościowe źródło błonnika, który reguluje pracę jelit i usprawnia trawienie. Warto wiedzieć, że biała mąka pszenna zawiera w 100 gramach 2,2 g błonnika, a mąka żytnia – aż 13 gramów! Im ciemniejsza i mniej przetworzona mąka, tym więcej zawiera otrąb, w których znajduje się ta właśnie substancja.

Poza błonnikiem mąka jest bogata w witaminy z grupy B, czyli B1, B3 i PP, ryboflawinę oraz kwas foliowy, które korzystnie wpływają na układ nerwowy. W jej składzie znajdziemy też substancje mineralne: mangan, selen, żelazo, wapń, magnez, fosfor, potas. Już 100 gramów pełnoziarnistej mąki pszennej pokrywa w pełni nasze zapotrzebowanie na mangan i selen! Jeśli chodzi o białko, mąka ma go sporo – pszenna około 12 procent, natomiast żytnia około 11 procent. Mąki pełnoziarniste cechują się wyższą zawartością białka.

Ile kalorii ma mąka pszenna, a ile żytnia? 

Dla osób dbających o linię ważna jest wartość kaloryczna mąki. 100 gramów białej mąki pszennej ma około 364 kalorii, mąka typu graham – 340 kcal, a 100 gramów mąki żytniej dostarcza 348 kalorii. Wymienione rodzaje mąki zawierają przy tym odpowiednio około 76, 69 i 75 gramów węglowodanów.

Poza wartością energetyczną mąki warto zwrócić również uwagę na jej indeks glikemiczny – ten parametr pozwala określić tempo wchłaniania się węglowodanów. Im jest niższy, tym wolniej wzrasta poziom cukru we krwi po posiłku i tym dłużej czujemy się najedzeni. Tutaj różnica jest znacząca – biała mąka pszenna ma wartość IG 53, natomiast jej odmiana pełnoziarnista 36, a mąka żytnia jeszcze niższą, bo na poziomie 26. Cukrzycy i osoby dbające o linię powinny więc wybierać produkty z mąki razowej lub żytniej.