Artykuł sponsorowany

Skąd się wzięła moda na żywność ekologiczną?

Skąd się wzięła moda na żywność ekologiczną?

I czy to na pewno tylko moda? Zainteresowanie konsumentów ekologicznymi produktami spożywczymi dynamicznie wzrasta już od ponad 20 lat. Obecnie rynek żywności eko jest najszybciej rozwijającym się sektorem produkcji żywności na świecie i szacuje się, że do 2025 roku jego wartość osiągnie ponad 230 miliardów dolarów. Gdzie upatrywać przyczyn utrzymującego się trendu?

W Polsce osoby, które propagują ekologiczny styl życia, wciąż dosyć często posądza się o snobizm, a z największą krytyką spotykają się weganie i wegetarianie. Tymczasem główną motywacją do stosowania określonej diety czy sięgania po żywność organiczną nie jest chęć imponowania innym, ale poczucie odpowiedzialności za środowisko naturalne i własne zdrowie.

Zrównoważona produkcja żywności

Nie jest tajemnicą, że masowa produkcja żywności stanowi poważne obciążenie dla środowiska. Intensywna produkcja rolnicza odbywa się kosztem ekosystemów, które cierpią w wyniku zanieczyszczeń pochodzących z upraw. Żywność ekologiczna jest efektem zrównoważonej produkcji rolnej – bez stosowania pestycydów, nawozów sztucznych i organizmów modyfikowanych genetycznie. W przetwórstwie żywności ekologicznej nie używa się syntetycznych barwników, konserwantów, słodzików i innych sztucznych dodatków.

Jakość żywności ekologicznej

Troska o środowisko naturalne nie jest jedynym, ani nawet najważniejszym powodem skłaniającym Polaków do kupowania żywności ekologicznej. Jak pokazują wyniki badań ankietowych zdecydowana większość konsumentów jako przyczynę zainteresowania żywnością ekologiczną wskazuje kwestie związane ze zdrowiem (T. Hermaniuk, Postawy i zachowania konsumentów na rynku ekologicznych produktów żywnościowych, „Handel Wewnętrzny” 2, 2018). Zdaniem respondentów takie produkty:

  • mają pozytywny wpływ na zdrowie,
  • nie zawierają szkodliwych dla organizmu związków chemicznych,
  • zawierają więcej składników odżywczych niż żywność produkowana masowo.

Zainteresowanie ekologicznymi produktami spożywczymi w dużej mierze wynika więc z troski o zdrowie, a także z obawy przed chorobami dietozależnymi (cukrzycą, otyłością, alergiami spożywczymi itd.). Co ciekawe, istotnym czynnikiem skłaniającym do wyboru takiej żywności są też jej walory smakowe. Według uczestników badania ekologiczne jedzenie jest po prostu smaczniejsze.

Szukając zdrowej żywności klienci muszą mieć się na baczności – ostrzega nasz rozmówca ze firmy BATOM. Nie wszystkie produkty reklamowane jako ekologiczne, rzeczywiście takie są. Obecnie w krajach Unii Europejskiej obowiązuje jeden, wspólny sposób znakowania żywności ekologicznej – jest to tzw. euro-liść. Wyłącznie to oznaczenie daje gwarancję, że mamy do czynienia z produktem pochodzącym z ekologicznej uprawy i wolnym od niepożądanych dodatków.

 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.