23 lutego 2020

Kategoria:
Gastronomia

Przyszłe trendy w produkcji lodów

Ostatnie lata na rynku lodów to przede wszystkim dynamiczny rozwój segmentu lodów rzemieślniczych. Konsumenci pokochali lody wytwarzane zgodnie z tradycyjnymi recepturami do tego stopnia, że przed popularnymi lodziarniami ustawiają się wielometrowe kolejki. Rok 2019 zdominowała moda na lody tajskie, wytwarzane poprzez połączenie bazy z mlecznej śmietanki z wybranymi przez klienta dodatkami. A jakie trendy w produkcji lodów przyniosą kolejne lata?

Jeszcze kilkanaście lat temu oferta produktowa na rynku lodów była mocno ograniczona. Dostępne dla konsumentów formy i smaki lodów można było policzyć na palcach jednej ręki. Segment lodziarni zdominowany był przez kilka największych marek. Wraz z rozwojem rynku, w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby klientów i coraz silniejszą konkurencję, a także pod wpływem trendów napływających z zagranicy, polscy producenci zaczęli rozszerzać ofertę produktową.

Obecnie reakcja krajowych producentów na trendy globalne jest praktycznie natychmiastowa. Innowacje w branży lodów pojawiają się w każdym sezonie, co z kolei powoduje konieczność inwestowania w nowe urządzenia produkcyjne. Polscy klienci zwykle z entuzjazmem reagują na nowości na rynku lodów, zatem inwestycje w nowe urządzenia wykazują wysoką opłacalność – wyjaśnia ekspert z firmy MK KOMI.

Lody o obniżonej kaloryczności

Klienci oczekują, że przyjemność związana z jedzeniem lodów nie będzie wywoływała u nich poczucia winy z powodu spożywania „pustych kalorii”. Świadomość konsumentów w zakresie wartości odżywczej i kaloryczności lodów rośnie. Coraz powszechniejsze jest czytanie etykiet i analizowanie składu produktów spożywczych. Zakłada się, że w kolejnych latach temat lodów o obniżonej kaloryczności będzie zyskiwał na znaczeniu, a oferta tego typu produktów zostanie rozszerzona. Warto rozważyć możliwość informowania klientów wprost o kaloryczności danego rodzaju lodów poprzez zamieszczenie tego typu informacji w widocznym miejscu, np. na froncie opakowania lub obok nazwy danego smaku w lodziarni. Przykładem ilustrującym skuteczność tej strategii jest wynik sprzedażowy marki Halo Top, oferującej lody o obniżonej ilości kalorii. W okresie od 2013 do 2018 odnotowała ona 462% wzrost sprzedaży.

Lody z zawartością dodatków funkcjonalnych

Do najpopularniejszych dodatków funkcjonalnych, które można wykorzystywać w produkcji lodów, należą probiotyki, białko oraz błonnik. Dzięki ich zawartości konsumenci zyskują poczucie, że poza przyjemnością z jedzenia lodów zyskują dodatkowe korzyści, w postaci składników pozytywnie oddziałujących na ich zdrowie. Dla części osób zawartość dodatków funkcjonalnych może być traktowana, jako uzasadnienie sięgnięcia po lody. Zainteresowanie tego typu produktami widoczne jest przede wszystkim wśród młodszych konsumentów. Zgodnie z informacjami prezentowanymi przez agencję badań rynku Mintel, w Polsce 20% konsumentów w wieku 16-24 lat potwierdza, że dodatek białka wpływa na częstszą konsumpcję lodów.

Lody atrakcyjne wizualnie

Nie bez znaczenia okazuje się powiedzenie, że w pierwszej kolejności „jemy oczami”. Bardzo silnym trendem jest oferowanie lodów, które wyglądem aspirują do miana dzieł sztuki. Nie chodzi tutaj o klasyczne, tradycyjne pucharki lodowe, a o wielowarstwowe konstrukcje pełne różnych kolorów, tekstur, faktur i nadzień. Same lody stanowią wyłącznie bazę dla stworzenia tego typu deseru. Następnie w kreatywny sposób wykorzystywane są różnorodne dodatki tworzące dekorację: posypki, wafelki, pianki marshmallow, owoce, orzeszki, cukierki i inne. Wystarczy na Instagramie wpisać hasło #icecreambae, by otrzymać tysiące fotografii ilustrujących, czego pragną klienci. Tego typu desery lodowe wymagają odpowiedniej prezentacji i podania. Przykładowo, warto zadbać o odpowiednią witrynę sklepową, wpisującą się w styl danej lodziarni. Wybór jest duży, od witryn nowoczesnych, przez nawiązujące stylem do lat 80, po witryny retro.

Lody bezmleczne – wegańskie

Trend, który dopiero nabiera na sile. Szczególne zainteresowanie wzbudza wśród klientów cierpiących na nietolerancję laktozy, a także stosujących diety roślinne. Wzrost sprzedaży w segmencie lodów bezmlecznych obserwowany jest przede wszystkim na rynku europejskim. Agencja badań rynku Mintel wskazuje, że w 2018 roku lody wegańskie stanowiły aż 6% wszystkich nowych produktów wprowadzonych na rynek lodów i odsetek ten w kolejnych latach będzie rósł.