26 kwietnia 2021

Kategoria:
Gastronomia

Najważniejsze zalety majonezów niskotłuszczowych

Majonez jest częstym składnikiem domowych potraw. Stanowi popularny dodatek do wielu sałatek, dipów i past. Jest smaczny. Ma jednak też poważną wadę – w nadmiernych ilościach działa niekorzystnie na zdrowie. Aby umożliwić sobie spożywanie ulubionych potraw, warto sięgać po zdrowsze alternatywy, np. majonezy niskotłuszczowe. Jakie są ich najważniejsze zalety?

Dlaczego tradycyjny majonez jest niezdrowy?

Majonez to gęsty sos powstały na bazie oleju i żółtek jaj. Do jego innych składników należą: musztarda, ocet, woda i przyprawy (sól i cukier jako dodatki smakowe), ewentualnie substancje konserwujące. Olej roślinny umożliwia utworzenie gładkiej i gęstej konsystencji, a ocet, który obniża pH produktu, nadaje majonezowi charakterystyczny smak. Ponadto żółtka jaj działają jako emulgator.

Majonez zawiera bardzo dużo tłuszczu, co może prowadzić do:

  • nadwagi,
  • zapychania żył, które utrudnia prawidłowe krążenie krwi i ma niekorzystny wpływ na pracę serca (ostatecznie może zakończyć się udarem, miażdżycą czy nawet zawałem).

Sprawcą jest cholesterol, który występuje głównie w żółtkach jaj i tłustych produktach (tłuszczach zwierzęcych, np. w maśle, produktach mlecznych i mięsie).

Warto szukać produktów pochodzących od sprawdzonych i certyfikowanych firm, np. Starck’s Food Polska. Popularne majonezy sklepowe pełne są sztucznych ulepszaczy smaku i konsystencji o niezdrowych właściwościach.

Majonez niskotłuszczowy jako odpowiednik majonezu tradycyjnego

Majonez niskotłuszczowy ma znacznie lepszy skład niż jego niezdrowy odpowiednik. Powstaje wyłącznie na bazie składników roślinnych (bez żółtek jaj, będących największym źródłem cholesterolu w tradycyjnym majonezie), a zatem mogą po niego sięgać weganie, alergicy, osoby cierpiące na celiakię, a także nietolerancję laktozy (majonez niskotłuszczowy nie zawiera glutenu i laktozy).

Majonezy niskotłuszczowe Cremajo mają znacznie mniej kalorii, więc spożywanie ich, w połączeniu ze zdrową dietą i sportem, nie powinno skutkować nadwagą. Poziom tłuszczu waha się w granicach 30-60% lub nawet mniej, a klasyczny majonez ma go w swoim składzie aż 75-80%. Dla przykładu: łyżka majonezu Cremajo (20% zawartości tłuszczu) to tylko 175 kcal. Przy założeniu, że dorosły człowiek potrzebuje 2000-2500 kalorii dziennie, jest to znikoma wartość.

Majonez niskotłuszczowy nie różni się zbytnio smakiem od tradycyjnego i jest w zupełności naturalny, co przekłada się też na ekologię. Niezorientowana osoba nie zauważy różnicy między sałatkami z majonezami klasycznymi a niskotłuszczowymi. Nie musi być też przechowywany w lodówce.

Majonezy niskotłuszczowe sprawiają, że menu na święta wielkanocne, bożonarodzeniowe, imprezy okolicznościowe, a nawet to codzienne nie musi ulegać zmianie – charakterystyczne sałatki, sosy i dipy z obowiązkowym dodatkiem majonezu będą nadal dostępne dla każdego.