3 stycznia 2021

Kategoria:
Gastronomia

Które makarony najmniej tuczą?

Makarony z reguły nie powodują tycia. Za pojawienie się nadprogramowych kilogramów w większości przypadków odpowiedzialne są produkty spożywcze, które posiadają wysoki indeks glikemiczny (powyżej 75). Zjedzenie takich produktów powoduje gwałtowny wzrost poziomu glukozy we krwi, a następnie jej równie szybkie obniżenie. W efekcie organizm przetwarza pozyskaną glukozę w tkankę tłuszczową, a po zakończeniu procesu związanego ze zmianą poziomu glukozy we krwi, czujemy się senni oraz głodni. W rezultacie sięgamy po kolejne produkty o wysokim indeksie glikemicznym. Jakie makarony tuczą więc najmniej?

Rodzaje makaronów

Najzdrowszym i szczególnie polecanym makaronem jest makaron pełnoziarnisty (zwykle ciemniejszy). Jest on dużo zdrowszy, a składniki w nim zawarte szybciej uwalniają się do organizmu – przez co takich makaronów jemy mniej i szybciej czujemy się syci. Makarony pełnoziarniste i razowe posiadają dużo witamin z grupy B i minerałów takich jak żelazo, cynk, magnez i fosfor. Mają także dużo mniej kalorii i zapewniają uczucie sytości na dłużej.

Makarony pełnoziarniste są bogate w błonnik (celulozę), który jest odporny na działanie wszelkich enzymów trawiennych. Usprawnia to pracę jelit, usuwa toksyny z organizmu i działa antycellulitowo. Makarony takie zawierają także skrobię, czyli węglowodan złożony, który powoli i równomiernie uwalnia energię, dzięki czemu czujemy sytość przez wiele godzin.

Makarony mogą stanowić doskonały i cenny element diety, należy jednak pamiętać o odpowiednim ich podaniu. Najwięcej kalorii znajduje się w tłustych dodatkach – mięsie, śmietanie, majonezie. Same makarony nie są więc odpowiedzialne za proces tycia – odpowiednio spożywane hamują apetyt na słodycze i zapewniają uczucie sytości na wiele godzin.

Dlaczego warto jeść makaron?

Zdrowe makarony (przede wszystkim te pełnoziarniste) posiadają wiele wartości odżywczych i absolutnie nie powodują tycia. Makaron tuczy tylko w przypadku, gdy regularnie zjadamy go z sosami przygotowanymi z wysokokalorycznych składników. Zaleca się więc zredukowanie w diecie sosów na bazie śmietany oraz majonezu. Pamiętajmy, że dostępne są do jedzenia inne produkty – dużo bardziej wartościowe pod względem witamin – jak np. warzywa, owoce, świeże zioła, chude mięso, ryby czy parmezan.

Jak mówi pracownik firmy produkującej  Domowe makarony ,,Anny”, zajmującego się produkcją makaronów:

Makarony stanowią ważny element diety o działaniu antycellulitowym. Posiadają one bardzo cenną właściwość – zmniejszają apetyt na słodycze. Jedząc makaron, dostarczamy organizmowi odpowiedni poziom glukozy. Jest ona bardzo wolno uwalniana, dzięki czemu nie czujemy potrzeby podjadania słodyczy. Makarony są więc polecane wszystkim osobom, które pragną zredukować nadmierne kilogramy!

Decydując się na zakup makaronu, zaleca się wybór jedynie sprawdzonych producentów. Jedynie makarony wyprodukowane z naturalnych składników posiadają cenne wartości odżywcze.