Artykuł sponsorowany

Jakie standardy muszą spełniać opakowania gastronomiczne?

Jakie standardy muszą spełniać opakowania gastronomiczne?

Opakowania gastronomiczne mają wiele funkcji. Producenci wykorzystują je przede wszystkim jako narzędzie do budowania tożsamości marki. Mają pomagać w kreowaniu wizerunku, a jednocześnie - dzięki swojej atrakcyjności - zachęcać do zakupu. Muszą też spełniać wszystkie wymogi stawiane artykułom przeznaczonym do kontaktu z żywnością. Bez tego nie mogą być dopuszczone do użytku. Jakie są to wymogi?

Opakowania gastronomiczne – podstawowe akty prawne

Standardy dotyczące opakowań gastronomicznych określa przede wszystkim Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylające dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG. Ponadto wymagania dotyczące materiałów do pakowania żywności zawarte są w:

  1. Ustawie z dnia 6 września 2001 r. o materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością.
  2. Ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia.
  3. Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 czerwca 2004 r. w sprawie wykazu substancji, których stosowanie jest dozwolone w procesie wytwarzania lub przetwarzania materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych, a także sposobu sprawdzania zgodności tych materiałów i wyrobów z ustalonymi limitami oraz Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie wytwarzania lub przetwarzania materiałów i wyrobów z innych tworzyw niż tworzywa sztuczne.
  4. Rozporządzeniu Komisji (WE) NR 1895/2005 z dnia 18 listopada 2005 r. w sprawie ograniczenia wykorzystania niektórych pochodnych epoksydowych w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością.

We wszystkich tych aktach prawnych znajdują się szczegółowe wytyczne dotyczące wymagań stawianych opakowaniom do żywności. Poznajmy je bliżej.

Dobra praktyka produkcyjna

Opakowania gastronomiczne mają być wytwarzane zgodnie z dobrą praktyką produkcyjną, co znaczy, że ich składniki nie mogą:

  • migrować do żywności w ilości, która mogłaby prowadzić do zmian w jej składzie,
  • zagrażać zdrowiu konsumentów,
  • pogarszać sensorycznych cech żywności.

Składniki opakowań gastronomicznych nie mogą powodować takich skutków w normalnych warunkach ich użytkowania oraz warunkach, które są możliwe do przewidzenia i uwzględnione przez producenta – dodaje nasz rozmówca z firmy Dem Druk, zajmującej się m.in. produkcją opakowań do żywności, w tym opakowań do naleśników, popcornu, frytek oraz tortilli.

Znakowanie opakowań gastronomicznych

Ponadto opakowania gastronomiczne nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Muszą informować o sposobie użytkowania opakowania, jeśli są jakieś szczególne wytyczne oraz mieć specjalne oznakowanie (tzw. piktogram) wskazujące, że opakowanie zostało dopuszczone do kontaktu z żywnością. Jest to międzynarodowy symbol kieliszka i widelca. Z tego wymogu są zwolnione wyroby, które w oczywisty sposób są przeznaczone do pakowania żywności. Konieczne są również dokładne dane na temat wchodzących w skład opakowania aktywnych materiałów oraz informacje na temat producenta opakowań.

Wszystkie informacje zawarte na opakowaniu powinny być czytelne i widoczne oraz naniesione w sposób niepozwalający na ich usunięcie. Informacje można podać w kilku językach, zwłaszcza jeżeli wyrób jest przeznaczony również na rynek zagraniczny. To najważniejsze standardy, jakie muszą spełniać opakowania gastronomiczne.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.