kiełki
7 marca 2020

Kategoria:
Gastronomia

Jakie kiełki warto uwzględnić w diecie?

Kiełki posiadają tyle zalet dla naszego organizmu, że na stałe powinny zagościć w naszych dietach. Zawierają duże ilości składników odżywczych, przez co poprawiają funkcjonowanie organizmu. Znajdujące się w nich witaminy i minerały wpływają na poprawę odporności oraz usuwanie nagromadzonych toksyn. Podpowiadamy, jakie kiełki najbardziej wzbogacą nasze diety.

Zalety kiełków lucerny

Najważniejsze jest to, by w codziennej diecie stosować jakiekolwiek kiełki, ponieważ każdy rodzaj wpływa pozytywnie na nasz organizm. Można je kupować gotowe w sklepie, lecz najlepiej jest samemu je hodować, co nie jest skomplikowanym procesem. Za jeden z najbardziej wartościowych rodzajów można uznać kiełki lucerny. Posiadają one dużo witaminy C oraz E, białka, tłuszczów nienasyconych, cynku i magnezu. Są źródłem hormonów roślinnych zwanych fitoestrogenami, które szczególnie poleca się kobietom w okresie menopauzy. Kiełki lucerny wzmacniają system odpornościowy, zęby i kości, wpływają na poprawę pamięci i koncentracji, a także obniżają tzw. zły cholesterol.

Rzeżucha i kiełki rzodkiewki

Popularna w okresie świąt wielkanocnych rzeżucha to w rzeczywistości pieprzyca siewna. Zawiera ona witaminy A, C, K, E oraz witaminy z grupy B. Znajdziemy w niej także magnez, fosfor i wapń. Rzeżucha pobudza przemianę materii i stanowi doskonały składnik diety oczyszczającej organizm z toksyn. Chroni przed zachorowaniem na różnego rodzaju nowotwory, poprawia odporność organizmu i pozytywnie wpływa na cerę, włosy, kości, zęby i paznokcie. W kiełkach rzodkiewki znajdziemy witaminy A, C, E, a także witaminy z grupy B i błonnik pokarmowy, który wspomaga pracę jelit. Ten rodzaj ma działanie oczyszczające i przeciwzapalne, poprawia funkcjonowanie wątroby i wspomaga jej regenerację. Do tego wspiera układ odpornościowy przed różnego rodzaju infekcjami.

Kiełki słonecznika, pszenicy i fasoli mung

Dużo wapnia i fosforu znajdziemy w kiełkach słonecznika, dlatego są one doskonałym składnikiem do wzmocnienia kości i zębów. Przyspieszają spalanie dostarczanych w pożywieniu kalorii, co poprawia przemianę materii. Kiełki słonecznika zawierają w sobie dużo białka oraz pierwiastków takich jak cynk czy miedź, dlatego są szczególnie polecane w dietach wegetariańskich, które wykazują niedobór tych czynników. Kiełki pszenicy to źródło białka, witamin, składników mineralnych i kwasów tłuszczowych. Poprawiają odporność organizmu, wzmacniają skórę i usprawniają działanie układu nerwowego.

Ekspert z firmy Natura w Kaliszu dodaje: Warto także wspomnieć o kiełkach fasoli mung. Przede wszystkim dostarczają one łatwo przyswajalnego dla organizmu białka roślinnego. Są także źródłem witamin i składników mineralnych, dzięki czemu zapobiegają m.in. chorobom układu krążenia.