6 lutego 2021

Kategoria:
Gastronomia

Dlaczego warto jeść kiszone warzywa i owoce?

Regularne spożywanie fermentowanej żywności ma korzystny wpływ dla naszego zdrowia, dlatego tego typu produkty powinny gościć na naszych stołach przez cały rok. Najważniejszy składnik kiszonek – bakterie kwasu mlekowego – mają zbawienny wpływ na nasz układ odpornościowy i trawienny. Dlaczego jeszcze warto spożywać fermentowane produkty, jakie mają wartości odżywcze i czym jest proces kiszenia? O tym w artykule.

Na czym polega kiszenie?

Kiszenie, zwane też kwaszeniem, polega na konserwacji żywności w oparciu o fermentację mlekową. W procesie tym cukry zawarte w komórkach roślinnych ulegają zamianie na kwas mlekowy, który następnie zabezpiecza produkty przed gniciem. Na skutek działalności mikroorganizmów, takich jak drożdże czy bakterie, w odpowiednich warunkach wytwarzane są enzymy i inne związki chemiczne. Kiszenie to jedna z najstarszych, obok solenia i suszenia, metod utrwalania pożywienia. Stosowana jest bardzo często w słabiej rozwiniętych krajach, w których dostęp do lodówek i elektryczności jest utrudniony. Kisić można niemal każdy produkt żywnościowy, obok warzyw i owoców – także mięso, ryby czy nawet ziarna. W Polsce najczęściej wykorzystuje się ogórki oraz kapustę, ale coraz częściej również inne warzywa (np. czosnek, marchew, dynię, cebulę, paprykę, buraki) oraz owoce (cytryny, pomarańcze, śliwki, jabłka itp.). Wybrane produkty umieszcza się zwykle w glinianych naczyniach z osoloną wodą, a sam proces fermentacji trwa ok. 2-3 tyg.

Wartości odżywcze kiszonek

O dobroczynnym wpływie kiszonek na nasze zdrowie słyszał chyba każdy. Ale właściwie co takiego zawierają w sobie kwaszone produkty? Przede wszystkim obecne w nich bakterie kwasu mlekowego mają korzystny wpływ na układ immunologiczny, oczyszczają nasz organizm, a zawarta w nich witamina C i inne witaminy wzmacniają odporność. W procesie fermentacji powstają też witaminy z grupy B (B1, B2, B3), odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i gospodarki hormonalnej, a także regulowanie metabolizmu. Fermentowane produkty są również bogatym źródłem witamin A, E, K, a także magnezu, wapnia, potasu i fosforu. Kiszone warzywa zawierają sporą ilość błonnika, dzięki czemu pobudzają pracę jelit i zapobiegają zaparciom. Są też niskokaloryczne – 100 g kiszonej kapusty dostarcza organizmowi zaledwie ok. 12 kcal – co czyni je obowiązkowym elementem w menu diet odchudzających. Kiszonki najlepiej jest jadać na surowo – proces gotowania pozbawia je bowiem wielu cennych witamin i bakterii – wyjaśnia specjalista ze sklepu Zakiszony.pl

Zalety spożywania kiszonych warzyw i owoców

Najważniejsze zalety kiszonek są następujące:

  • poprawiają odporność organizmu,
  • wspomagają odchudzanie,
  • są bogatym źródłem witamin i minerałów,
  • działają przeciwnowotworowo,
  • regulują ciśnienie,
  • wspierają pracę układu pokarmowego,
  • są silnymi przeciwutleniaczami,
  • obniżają poziom cholesterolu,
  • zawierają acetylocholinę (odpowiada m.in. za czynność serca),
  • są bogatym źródłem probiotyków i prebiotyków,
  • odkwaszają organizm i uwalniają go z toksyn,
  • są tanie i ogólnodostępne,
  • poprawiają stan skóry, włosów oraz paznokci,
  • przeciwdziałają anemii,
  • dodają energii i poprawiają nastrój,
  • są produktami o niskim stopniu przetworzenia.