białko sojowe
5 października 2021

Kategoria:
Gastronomia

Czy soja jest dobrym źródłem białka? 

Soja jest jednym z najpopularniejszych źródeł białka roślinnego. Surowiec wyróżnia się spośród innych alternatyw (soczewicy, ciecierzycy czy fasoli) wysoką obecnością wartości odżywczych, które pozwalają na niemal kompletne zastąpienie produktów zwierzęcych (niektóre składniki wymagają suplementacji, np. witamina B12). Czym zatem charakteryzuje się białko sojowe?

Przewagą przetworów sojowych nad zwierzęcymi jest m.in. brak cholesterolu i laktozy, a także sposób produkcji – tzw. cruelty-free. Alternatywy roślinne są więc pod pewnymi względami zdrowsze i bardziej etyczne od mięsa czy nabiału. Istnieje jednak powszechna obawa, że takie zamienniki nie dostarczają organizmom potrzebnych wartości odżywczych. Dokładna analiza wyrobów pomoże jednak rozwiać podobne wątpliwości, szczególnie w kontekście białka, które jest potrzebne m.in. do podtrzymania i rozwoju tkanki mięśniowej.

Czym dokładnie wyróżnia się białko sojowe? 

Soję uznaje się za najlepsze źródło białka ze względu na zawartość wszystkich aminokwasów, jakich potrzebuje ludzki organizm. Niektóre źródła twierdzą, że wystarczy tylko 50 g nasion soi, aby zastąpić pod tym względem aż 150 g wołowiny. Opisywana roślina strączkowa jest zatem doskonałym „dostawcą” protein, należy jednak pamiętać o jej spożywaniu (oraz przetworów) w odpowiednich proporcjach. Zbyt częsta obecność białka sojowego w codziennej diecie, tak samo, jak i zwierzęcego może wywołać negatywne konsekwencje zdrowotne.

Przyjmuje się, że na 100 g nasion przypada 36 g protein. Jak wspomniano wcześniej, produkty zawierają kompleks aminokwasów – m.in. kwas glutaminowy, asparaginowy, leucyna, arginina i inne. Występują tutaj także nienasycone kwasy tłuszczowe, które pozytywnie wpływają na odporność organizmu. Białko sojowe jest jednak nie tylko pełnowartościowe, ale nie sprawia też większych trudności w trawieniu. Fachowcy z firmy Polska Soja zaznaczają, że takie wyroby nie zawierają przy tym puryn, które powodują niepełne przyswajanie wapna.

Dlaczego warto spożywać białko sojowe? 

Soja jest doskonałym źródłem białka, a także mikroelementów i innych wartości odżywczych. Docenia się ją m.in. za obecność substancji antynowotworowych i zmniejszanie poziomu złego cholesterolu we krwi. Uprawy, które znajdują się na terenie kraju nie są oparte na technologii GMO, dlatego produkty proponowane na rynku są kompletnie zdrowe i bezpieczne. Białko sojowe stanowi tutaj nie tylko sposób na wprowadzenie protein w diecie roślinnej, ale również witamin, wapnia, żelaza oraz potasu i tzw. zdrowych (nienasyconych) tłuszczy.