Artykuł sponsorowany

Budowa mroźni krok po kroku

Budowa mroźni krok po kroku

Długoterminowe przechowywanie żywności, zwłaszcza produktów szybko psujących się, jest możliwe dzięki zapewnieniu znacznie obniżonej temperatury. Wydajne urządzenia chłodnicze montowane w pomieszczeniach o odpowiedniej izolacji termicznej oraz wyposażonych w systemy zapewniające łatwą obsługę i stały monitoring parametrów panujących wewnątrz, pozwalają na utrzymanie zamrożonych towarów w odpowiedniej temperaturze.

Chłodnictwo przemysłowe

Mrożenie jest jednym z najlepszych sposobów przechowywania produktów żywnościowych. Pozwala na zachowanie wszystkich wartości odżywczych, jednocześnie nie wpływając na inne walory produktu, np. wygląd czy konsystencję. Zamrożona żywność może być łatwo i szybko przygotowana do spożycia. Jednocześnie koszty związane z budową i utrzymaniem niezbędnej infrastruktury i utrzymaniem tzw. łańcucha chłodniczego nie są wysokie – wylicza przedstawiciel firmy WestFrost, zajmującej się projektowaniem, budową i serwisowaniem przemysłowych instalacji chłodniczych.

Budynki i pomieszczenia do przechowywania żywności w obniżonej temperaturze są potrzebne na każdym etapie produkcji i dystrybucji. Produkty muszą być odpowiednio schłodzone, czy to jeszcze u producenta, czy też w firmie zajmującej się dystrybucją. Właściwe warunki chłodnicze trzeba zapewnić zarówno podczas składowania w magazynie, podczas transportu, jak i w punkcie sprzedaży.

W zależności od wymagań związanych z parametrami przechowywania, przy kolejnych operacjach logistycznych na wszystkich etapach tego procesu mogą być potrzebne budynki i pomieszczenia gwarantujące różne zakresy temperatur. Dla produktów, które są jedynie schładzane, buduje się chłodnie. Zapewniają one utrzymanie temperatury bliskiej 0°C i wyższej. W przypadku, gdy produkty mają być zamrożone, niezbędne są mroźnie. Pozwalają one na osiągnięcie temperatur do –25°C, a przy głębokim mrożeniu nawet poniżej –30°C.

Mroźnie przemysłowe

Mroźnie przemysłowe mogą być zarówno odrębnymi budynkami, jak i pomieszczeniami wydzielonymi w innych obiektach. Ich parametry należy dostosować do potrzeb przechowywanych produktów – wymaganej temperatury, poziomu wilgotności powietrza, a w wielu przypadkach także samego składu atmosfery.

Budynki i pomieszczenia chłodnicze muszą być również właściwie odizolowane od otaczającej je przestrzeni. Przy budowie mroźni przemysłowej ważna jest prawidłowa termoizolacja podłogi, ścian i dachu. Użyte materiały muszą gwarantować niski współczynnik przenikania ciepła oraz bardzo dobrą szczelność.

Budowa mroźni wymaga montażu urządzeń chłodniczych o odpowiednich parametrach użytkowych. W zależności od wielkości pomieszczenia mogą być to pojedyncze agregaty zawierające sprężarkę oraz wbudowany skraplacz w zestawie z parownikiem lub całe ich systemy wraz z rurociągami i sterowaniem. Moc układu i zastosowany czynnik chłodniczy zależą od potrzeb konkretnej aplikacji. 

Mroźnia musi być również wyposażona w wiele urządzeń dodatkowych umożliwiających jej działanie i obsługę. Wśród niezbędnych elementów znajdują się m.in. grzałki, które zapobiegają przymarzaniu drzwi, kurtyny powietrza ograniczające straty ciepła przy transporcie towarów czy urządzenia alarmowe ostrzegające o obecności obsługi wewnątrz mroźni.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.