Artykuł sponsorowany

Zasady rozliczania ryczałtu

Zasady rozliczania ryczałtu

Myślisz o założeniu działalności gospodarczej? A może już prowadzisz własną firmę? W biznesie jedną z fundamentalnych decyzji jest wybór formy opodatkowania przychodów. Jeśli ten problem spędza Ci sen z powiek, to dobrze trafiłeś. Sprawdź, jakie są podstawowe zasady rozliczania ryczałtu. Dzięki nim określisz, czy zryczałtowany podatek jest korzystny dla Twojej działalności.

Co z poniesionymi kosztami?

Przychód, dochód – tym dwóm wyrazom dość często (błędnie!) przypisuje się jedno znaczenie. Tymczasem przychód jest łączną wartością sprzedaży produktów, usług, ogólnie wszelkich dóbr oferowanych przez konkretnego przedsiębiorcę. Dochód natomiast to wypracowany zysk,  pieniądze, które zostają do dyspozycji po odjęciu kosztów uzyskania przychodu, choćby kwoty wynajęcia biura i zakupu sprzętu komputerowego. Owo rozróżnienie jest sednem rozliczania ryczałtu – tutaj podstawę opodatkowania pozarolniczej działalności osób fizycznych stanowi przychód, a nie dochód. Nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji poniesionych kosztów, inaczej mówiąc: nie odejmuje się firmowych wydatków jako kosztów uzyskania przychodu. Kiedy zatem ryczałt jest korzystny? Upraszczając: wtedy, gdy podatnik uzyskuje wysokie dochody, a ponosi niskie koszty.

Proporcjonalnie odliczane składki

Wysokość ryczałtu zależy m.in. od rodzaju działalności, a ściślej zawodu. Dla przykładu: lekarz, tłumacz czy nauczyciel udzielający korepetycji są przypisani do stawki 17%, która dotyczy wolnych zawodów. Programista, fotograf i przewodnik turystyczny zapłacą ryczałt w wysokości 15%. Osoba fizyczna wynajmująca komuś nieruchomość – 8,5% lub 12,5% (większa stawka – jeśli przychód przekracza 100 tysięcy złotych). Z kolei usługi budowlano-wykończeniowe to stawka 5,5%. A co z działalnością gastronomiczną? Jeśli przedsiębiorca nie ma w swej ofercie napojów przekraczających 1,5% zawartości alkoholu, podlega stawce 3%. Poza tym mamy jeszcze ryczałty 10% i 2%, które – kolejno – odnoszą się do działalności w zakresie kupna oraz sprzedaży nieruchomości na własny rachunek oraz sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, ale przemysłowo nieprzetwarzanych.

Podsumujmy: każdy podatnik przy każdym rozliczeniu ryczałtowym osiąga inną kwotę opodatkowania ze względu na zmieniający się przychód.

Kto nie może rozliczać się ryczałtowo?

Jakim podatnikom nie przysługuje prawo do podatku ryczałtowego? Są to – by podać tylko kilka przykładów – osoby fizyczne prowadzące apteki czy lombardy, handlujące częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytwarzające produkty opodatkowane akcyzą (nie dotyczy pozyskiwania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł) oraz osoby, których przychód w poprzednim roku podatkowym przekroczył 2 miliony euro.

Bądź na bieżąco, czyli zasada zasad

Jak mówi ekspert z Biura Rachunkowego BUFiK w Zielonej Górze oferującego usługi m.in. w zakresie podatków, księgowości, a także doradztwa biznesowego, z podatkami trzeba być przede wszystkim na bieżąco. Od początku 2021 roku w ryczałtowym rozliczeniu nastąpiły zmiany. Jedynie podstawowa ewidencja ryczałtu, mniej wyłączeń w zakresie rodzaju działalności czy wyższy limit przychodów – to tylko niektóre z nich. Poszczególne zmiany dotyczące zryczałtowanego opodatkowania znajdują się w ustawie o ryczałcie 2021 (Dz. U. 2020 poz. 2123). Warto zajrzeć do tego dokumentu, mając pod ręką ustawę z 1998 roku (Dz. U. 1998 nr 144 poz. 930).

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.