Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów
Księga przychodów i rozchodów (KPiR) to najpopularniejsza metoda prowadzenia księgowości uproszczonej. Służy ona do notowania wszystkich przychodów i wydatków firmy. Aby KPiR prowadzona była rzetelnie, należy trzymać się zasad, które przedstawimy w tym tekście. Oto wszystko, co warto wiedzieć przed założeniem firmy, a wraz z nią księgi przychodów i rozchodów.

Kto musi prowadzić KPiR?

Prowadzenie KPiR dotyczy tych, którzy mają działalność pozarolniczą rozliczaną na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym, także spółek cywilnych, jawnych i partnerskich, o ile w minionym roku obrotowym ich przychody nie przekroczyły 1,2 mln euro. KPiR prowadzi właściciel firmy, księgowa lub biuro rachunkowe. Przedsiębiorstwo może być zwolnione z tego obowiązku. Należy się o to starać, składając w US pismo na 30 dni przed momentem, od którego chcemy zrezygnować z KPiR. Przesłankami są: zaawansowany wiek, choroba osoby prowadzącej działalność, ale też wielkość firmy.

Jak prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

To, jaką formę przybierze księga, zależy od upodobań osoby ją prowadzącej. Kiedy zaczynaliśmy 17 lat temu, prowadzenie księgi przychodów i rozchodów odbywało się niemal wyłącznie na papierze. Dziś dysponujemy programami, które ułatwiają nam pracę – tworzą archiwum, same obliczają należny podatek czy wychwytują błędy. Niemniej, wciąż jeszcze niektórzy nasi klienci bardziej ufają papierowi i dobremu księgowemu – wyjaśnia specjalista z kancelarii księgowo-podatkowej Abacus.
KPiR powinna zawierać wszystkie wydatki firmy oraz to, co do niej wpływa. Ułatwieniem jest tutaj specyfikacja podatkowa. Załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. zawiera opis budowy KPiR. Według tego dokumentu księga ma mieć formę tabeli o 17 kolumnach:
  1. Liczba porządkowa wpisu.
  2. Data przychodu lub rozchodu.
  3. Numer faktury, zestawienia faktur albo innego dowodu zakupu.
  4. Dane kontrahentów.
  5. Dane kontrahentów cd.
  6. Rodzaj transakcji.
  7. Kwota transakcji.
  8. Kwota przychodów innych niż zapłata za towar lub usługę (np. dotacje).
  9. Suma kwot z kolumn 7. i 8.
  10. Kwota zakupu materiałów podstawowych potrzebnych do produkcji wyrobów firmy lub do sprzedaży w niezmienionej formie.
  11. Koszty związane z zakupem materiałów podstawowych (np. wydatki na transport).
  12. Pensje pracowników brutto.
  13. Pozostałe wydatki (opłaty za lokal, ubezpieczenia i inne).
  14. Suma kwot z kolumn 12. i 13.
  15. Pusta kolumna do wykorzystania zgodnie z uznaniem.
  16. Koszty przeznaczane na działalność badawczo-rozwojową (kolumna obecna dopiero od kwietnia 2016 roku).
  17. Uwagi
W KPiR umieszczamy wyłącznie transakcje zamknięte. Nie notujemy zatem zakupów przed ich dokonaniem i nie wpisujemy przychodu bezpośrednio po wykonaniu usługi, lecz dopiero po odebraniu wynagrodzenia za nią. Dzięki tabeli widzimy jasno, jak kształtują się finanse firmy dzień po dniu, a ich miesięczne podsumowanie sprowadza się do prostego obliczenia.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.