Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów

Zasady prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów

Księga przychodów i rozchodów, czyli KPiR, to jedna z popularniejszych form prowadzenia księgowości wśród firm rozliczających się na zasadach ogólnych lub liniowo. Tak naprawdę, w KPiR zawarte są wszystkie przychody i koszty związane z prowadzoną działalnością, co stanowi podstawę do wyliczenia zobowiązania podatkowego.

Kto jest zobowiązany do prowadzenia KPiR?

Zasadniczo do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów zobligowane są osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą oraz spółki cywilne, jawne i partnerskie, których założycielami są osoby fizyczne, pod warunkiem, że przychód netto z działalności w skali roku nie przekroczył 2 milionów euro.

Prowadzenie KPiR najlepiej powierzyć księgowej, ponieważ za jej nierzetelne i wadliwe prowadzenie na podatniku ciąży odpowiedzialność karno-skarbowa. Biuro rachunkowe SIGMA to kompleksowe usługi księgowe w Szczecinie i Dobiegniewie dla przedsiębiorstw prowadzących różne formy działalności. Prowadzenie ksiąg przychodów i rozchodów w Szczecinie i Dobiegniewie oparte jest na wieloletnim doświadczeniu i bogatej wiedzy specjalistów.

Jak prowadzić KPiR?

Aktualne przepisy prawa nie narzucają formy prowadzenia KPiR, a to oznacza, że zapisów można dokonywać w sposób papierowy lub elektroniczny. Od 2023 roku wymagana będzie elektroniczna rejestracja księgi i co miesięczne jej wysyłanie do urzędu skarbowego. Wymaga się, aby księga przychodów i rozchodów była prowadzona w sposób rzetelny, jasny i przejrzysty oraz niewadliwy. Pod pojęciem wadliwości kryją się błędy formalne jak na przykład niezachowanie chronologii lub właściwej formy zapisu. Nierzetelność dotyczy dokonywania wpisów o zdarzeniach, które nie zaistniały lub na zaniżaniu obrotu.

Każda KPiR, niezależnie od tego, czy jest prowadzona w formie elektronicznej, czy też tradycyjnej, powinna zawierać ściśle określone informacje. KPiR musi być zbudowana z 17 kolumn, ułożonych w odpowiedniej kolejności. Na początku umieszcza się liczbę porządkową i datę dokonania zapisu oraz numer dowodu, na podstawie którego zapis jest dokonywany. Następnie widnieje nazwa i adres kontrahenta oraz określenie rodzaju przychodu lub wydatku. W kolejnej kolumnie znajduje się wartość sprzedaży oraz informacja o pozostałych przychodach.

Na dalszych miejscach znajdują się informacje o wartościach zakupionych towarów oraz kosztach ubocznych. W następnych rubrykach widnieje informacja o wynagrodzeniach brutto pracowników, a dalej adnotacja o kosztach amortyzacyjnych. Ostatnie kolumny to miejsce na zanotowanie wydatków gdzie indziej niesklasyfikowanych oraz miejsce na uwagi.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.