Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia audytu wewnętrznego firmy

Zasady prowadzenia audytu wewnętrznego firmy
W języku ekonomicznym często można spotkać sformułowanie „audyt wewnętrzny”. Dla przedsiębiorców to nic nadzwyczajnego, jednakże dla osób nieznających się na temacie może stanowić skomplikowany proces zachodzący w firmie. Nic bardziej mylnego. Jest to rutynowe działanie, które dokonywane jest w każdej działalności gospodarczej.

Na czym polega audyt wewnętrzny?

Audyt wewnętrzny to nic innego, jak kontrola, analiza oraz ocena funkcjonowania wybranych elementów lub procesów w firmie, które pozwalają odnaleźć silne i słabe strony przedsiębiorstwa oraz określić ścieżki rozwoju i poprawić jego rentowność. Podstawą audytu wewnętrznego jest określenie jego kryteriów oraz systematyczność. Aby zdobyć obiektywne informacje na temat funkcjonowania firmy, czynność ta powinna być wykonywana przynajmniej raz w roku.

Przebieg audytu wewnętrznego

Jeżeli stworzymy taki program audytów, czyli – ustalenie obszaru działalności przedsiębiorstwa lub instytucji do badania, cel oraz częstotliwość, możemy przejść do wyznaczenia audytorów. Często jest to jedna osoba pracująca w danej organizacji, której wybór jest ustalany na podstawie kryteriów dotyczących wykształcenia, przebytych szkoleń i doświadczenia zawodowego. Wyższe kwalifikacje do przeprowadzenia audytu mają jednak audytorzy zewnętrzni, którzy z kolei nie znają dokładnej specyfiki przedsiębiorstwa, panujących tam na co dzień zasad i potencjalnych problemów. Po ustaleniu dokładnej daty audytu, zazwyczaj jest to kilka dni przed planowanym terminem, obie strony mogą się do niego dokładnie przygotować. Przed analizą dokumentacji kontrolowanego obszaru działalności, wywiadu, obserwacji oraz oceny usług lub wyrobów organizowane jest spotkanie poprzedzające, na którym przedstawiany jest zespół audytorski oraz zakres i porządek działania. Analogicznie audyt kończy się spotkaniem zamykającym, na którym przedstawiane są pierwsze oceny i wrażenia w formie raportu. Zawarte są w nim: data, zakres i cele, harmonogram audytu, tożsamość audytorów, charakterystyka organizacji, przedstawienie poszczególnych dokumentów związanych z badaniem oraz wszelkie niezgodności, uwagi i opinie audytorów. Jeżeli, w wyniku audytu, stwierdzone zostaną nieścisłości, wdrażane są działania poaudytowe, które są nadzorowane przez kierownictwo przedsiębiorstwa lub kierowników kontrolowanych działów. Audyt wewnętrzny pomaga efektywniej zarządzać firmą, dzięki cennym informacjom zwrotnym mającym na celu wykrycie ewentualnych nieprawidłowości i zapobiegnięcie kryzysom. Jest to działanie, które zapewnia wiarygodność przedsiębiorstwa, a także korzyść – zarówno firmom, jak i ich interesariuszom. Profesjonalny audyt wewnętrzny z zespołem niezależnych audytorów z certyfikatami oferuje Biuro Rachunkowe Selent & Słupina.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.