Artykuł sponsorowany

Zasady prawidłowego prowadzenia ewidencji środków trwałych

Zasady prawidłowego prowadzenia ewidencji środków trwałych
Jeśli w swojej działalności gospodarczej wykorzystujemy maszyny, urządzenia lub wartości niematerialne i prawne, naszym obowiązkiem jest prowadzenie ewidencji środków trwałych. Co powinniśmy o tym wiedzieć?

Kto powinien prowadzić ewidencję środków trwałych?

Do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zobowiązani są podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów – podstawą prawną jest tutaj art. 22n ust. 2 ustawy o PIT. Brak ewidencji powoduje, że dokonywane odpisy amortyzacyjne nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Kiedy dokonuje się ewidencji?

Zapisy ewidencyjne dotyczące środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonuje się najpóźniej w miesiącu ich przekazania ich do użytkowania – jeśli zapis zostanie dokonany później, uznaje się, że środki trwałe oraz wartości nie zostały ujawnione. W takim przypadku odpisy amortyzacyjnych dokonuje się dopiero od miesiąca następującego po tym, w którym środki owe zostały wprowadzone do ewidencji.

Jak prowadzone są ewidencje środków trwałych?

W przepisach podatkowych istnieją wyłącznie wytyczne co do zawartości ewidencji – każdy podatnik może przyjąć dowolny wzór, którym będzie się posługiwał w wypełnianiu tego dokumentu. Ewidencja może być prowadzona nawet odręcznie, o ile zawiera wszystkie pozycje wymagane przepisami. O czym zatem powinniśmy pamiętać? -Przede wszystkim o zachowaniu porządku – wyjaśnia doradca podatkowy Lidia Sarnecka – Jak każdy dokument księgowy, również ewidencja środków trwałych powinna być prowadzona z zachowaniem chronologii zdarzeń, zatem istotne jest wpisywanie do niej dat nabycia danego środka. Data nabycia, podana na fakturze, rachunku lub umowie nie musi być jednocześnie datą przyjęcia do użytkowania lub wpisu do ewidencji. Wyjątkiem są sytuacji, kiedy dany środek w dniu nabycie nie był kompletny lub sprawny – w takiej sytuacji ważniejsza dla chronologii jest data, w której środek został przyjęty do używania po skompletowaniu lub naprawie.

Co może być podstawą zapisów?

Przepisy nie regulują, jakie dokumenty powinny być podstawą do wpisania danego środka trwałego do ewidencji. Jeśli środkiem tym jest urządzenie, które nabyliśmy na długo zanim rozpoczęliśmy działalność gospodarczą, podstawą do zapisu jest nasze własne oświadczenie, w którym podajemy przybliżony czas nabycia środka. W innych przypadkach mogą to być dokumenty księgowe, wykorzystywane do zapisów w księdze przychodów i rozchodów, czyli np. faktury i rachunki.

Wartość środków trwałych

W ewidencji środków trwałych powinna zostać koniecznie uwzględniona kolumna przeznaczone do wpisania wartości początkowej środka. Nie zawsze wartość początkowa jest równoznaczna z kwotą wpisaną na fakturze – zanim środek zostanie przejęty do użytku może być dodatkowo ulepszany lub naprawiany, a zatem jego wartość wzrasta. Sposoby ustalania wartości początkowej środków trwałych znajdziemy w art. 22g ustawy o PIT.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.