Artykuł sponsorowany

Jak zrobić biznesplan?

Jak zrobić biznesplan?
Wiele osób decyduje się na posiadanie własnej firmy. To dobre rozwiązanie dla osób samodzielnie myślących, niezależnych, kreatywnych, nie bojących się wyzwań, potrzebujących stałego rozwoju, chcących mieć poczucie wpływu na własne życie, nie poddających się łatwo kontroli innych. Własna firma stwarza też perspektywę polepszenia sytuacji finansowej, w jakiej aktualnie się znajdujemy. Dlatego wyzwanie to podejmuje coraz więcej osób – zwłaszcza młodych, które nie chcą piąć się po szczeblach korporacyjnej drabiny lub utkwić na lata w jednym miejscu bez optymistycznych widoków na przyszłość. Własna działalność gospodarcza daje wiele możliwości i jeszcze więcej satysfakcji – jeśli firma zacznie prosperować. Aby jednak tak się stało, potrzebne jest sporządzenie szczegółowego planu działania i ustalenie strategii rozwoju. Bez przemyślanego i dobrze opracowanego biznesplanu nie ma co marzyć o uzyskaniu dofinansowania, kredytu czy też znalezieniu strategicznych inwestorów. Biznesplan to po prostu absolutna konieczność i podstawa rozpoczęcia jakiejkolwiek działalności gospodarczej. Jak zrobić biznesplan? Profesjonalne opracowanie biznesplanu nie jest proste. Wymaga znajomości branży, w której chcemy działać, zagadnień marketingowych, elementów zarządzania i planowania strategicznego. Dlatego dobrze jest odwoływać się do fachowej literatury, gdzie można znaleźć porady, jak napisać biznesplan i co powinno się w nim znaleźć. Również w Internecie można odszukać informacje, jak zrobić biznesplan – należy jednak korzystać tylko z wiarygodnych i kompetentnych źródeł. Dlatego też bezpieczniejsze będą odwołania do literatury – poradników znanych tuzów biznesu czy też podręczników akademickich. W literaturze i w Internecie można również z łatwością odnaleźć gotowe wzory biznesplanów – zapoznanie się z nimi będzie dla nas cenną wskazówką, jak napisać biznesplan. Biznesplan powinien zawierać informacje dotyczące samej firmy i branży. To również w tym dokumencie powinniśmy sformułować wizję, misję i cele naszej firmy. Absolutną podstawą jest wykonanie analizy SWOT (skrót w języku angielskim pochodzących od słów: strenghts – silne strony, weaknesses – słabe strony, opportunities – szanse dla firmy, threats – zagrożenia dla firmy). Jest ona kluczowa, ponieważ wyznacza późniejszą ścieżkę działań marketingowych firmy. W biznesplanie powinny znaleźć się informacje o źródle lub źródłach finansowania oraz zakresie inwestycji. Konieczne także będzie opracowaniu planu marketingowego i sprzedażowego – w oparciu o analizę rynku. Biznesplan musi zawierać plany finansowe – potrzebne będzie więc umieszczenie informacji o aktualnym stanie finansów firmy i prognozach na przyszłość. Będziemy także musieli zmierzyć się z oceną efektywności przedsięwzięcia oraz związanego z nim ryzyka. Jeśli nadal, pomimo zapoznania się z literaturą i wzorami, nie wiemy, jak zrobić biznesplan lub czujemy, że to wyzwanie ponad nasze siły, zgłośmy się do profesjonalisty. Pomoże nam w sformułowaniu poszczególnych zagadnień, uporządkuje wiedzę, zweryfikuje istotność informacji, które chcielibyśmy umieścić w biznesplanie. Pamiętajmy, że od dobrze sformułowanego biznesplanu zależy powodzenie naszego przedsięwzięcia – nie żałujmy więc czasu ani środków na dopracowanie go w najdrobniejszych szczegółach.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.