Artykuł sponsorowany

Jak opracować dobry biznesplan?

Jak opracować dobry biznesplan?

Każdy kto prowadzi firmę wie, jak ważne jest opracowanie planu biznesowego na początku kariery. Biznesplan jest sprecyzowaniem oczekiwań i możliwości przedsiębiorcy oraz sformułowaniem kroków, które należy w tym celu podjąć. Aby taki dokument dawał gwarancję sukcesu, należy go odpowiednio opracować.

Na jakie pytania odpowiada biznesplan?

Ważne jest, aby określić w nim swoje długo– i krótkoterminowe cele oraz ich szczegółowy opis. W biznesplanie trzeba określić, kto ma zakładać przedsiębiorstwo. Ważne też, aby zawrzeć szczegółowe informacje o branży, w której firma będzie funkcjonować.

Specjaliści z firmy Ed– Pro są zdania, że: ,, Każdy przyszły przedsiębiorca powinien znać swe możliwości i mocno w nie wierzyć, jednak ustalone cele muszą być realne’’.  Kolejną kwestią jest to, w jaki sposób przyszły przedsiębiorca zamierza zrealizować swoje plany oraz ile będą one kosztować.

Niezbędne elementy dobrego planu biznesowego

Żaden biznesplan nie będzie kompletny i wartościowy bez określenia podstawowych danych, którymi są:

  • streszczenie, które jest odrębną częścią planu i przedstawia jego zwięzłą, skrótową wersję. Umieszcza się je na początku dokumentu, jednak najłatwiej jest pisać go na końcowym etapie pracy.
  • charakterystyka zakładanej działalności– powinna być dość krótka i zawierać dane takie jak: lokalizacja, pełna nazwa firmy, misja jaką przedsiębiorstwo ma pełnić. Jeśli jej założyciel prowadzi już inną działalność, warto wspomnieć o tym w tej części planu.
  • opis oferowanej usługi lub produktu oraz powody, dla których potencjalny klient będzie nią zainteresowany. Warto pamiętać o tym, aby zalety produktu opierać na rzetelnych informacjach.

W planie trzeba umieścić też informacje o konkurencji i rynku, czyli otoczeniu, w jakim firma będzie funkcjonować. Daje to możliwość oceny szans na powodzenie planowanego przedsiębiorstwa. Pamiętajmy także o strategii marketingowej, czyli działaniach w zakresie marketingu oraz plan sprzedaży. Na koniec dołącza się plan finansowy, który jest jedną z najbardziej istotnych części biznesplanu. Inwestorzy i kredytodawcy na nim skupiają największą uwagę, więc warto poświęcić mu dużo pracy. Daje on pogląd, czy przedsiębiorstwo przyniesie oczekiwane zyski. Należy w nim zawrzeć różne warianty rozwoju– optymistyczny i pesymistyczny.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.