Artykuł sponsorowany

Jak napisać testament?

Jak napisać testament?
Testamentem nazywamy dokument, stanowiący rozporządzenie majątkiem osoby, która go spisała na wypadek jej śmierci. Mimo, że sporządzenie testamentu nie jest trudne, wiele osób nie podejmuje się tego zadania zawczasu, przez co dziedziczenie majątku przez spadkobierców odbywa się drogą ustawową. Oto kilka rzeczy, które przydadzą nam się przy sporządzaniu własnego aktu ostatniej woli.

Jak powinien wyglądać testament?

Testament nie musi być dokumentem długim. W najprostszej formie wygląda on następująco:
  • W prawym górnym rogu umieszczamy miejsca i datę sporządzenia testamentu
  • Poniżej, na środku zamieszczamy tytuł dokumentu, wystarczy po prostu napis „Testament”. Chodzi o to, by nie było żadnej wątpliwości co do charakteru aktu.
  • W następnym akapicie znajduje się pełne oświadczenie, np.: „Ja, niżej podpisany (imię i nazwisko spadkodawcy), urodzony (data i miejsce urodzenia), do spadku po mnie powołuję…”
  • Poniżej oświadczenia znajduje się lista spadkobierców, który spadkodawca musi nazwać z imienia i nazwiska oraz łączących go z nim relacji, np. „mojego brata Jana Kowalskiego”
  • Testament powinien być zwieńczony podpisem osoby, która go sporządziła.
Tak forma jest wystarczająca, żeby testament został uznany przez sąd za ważny.

Formy testamentu

Testament może być sporządzony w różnych formach. Najprostszą jest testament holograficzny, czyli sporządzany w całości pismem ręcznym przez spadkodawcę na kartce papieru, przy pomocy długopisu lub pióra. Warto o tym pamiętać – testament, który został napisany na komputerze lub maszynie i tylko podpisany przez spadkodawcę nie jest uznawany za ważny. Nie jest za ważny uznawany również dokument napisany ręcznie przez osobą inną niż spadkodawca. Dodatkowo należy pamiętać o:
  • Dokładnej dacie spisania testamentu – data przydaje się, jeśli z jakiegoś powodu, np. choroby zostaniemy ubezwłasnowolnieni. -Jeśli data na testamencie jest wcześniejsza niż data ubezwłasnowolnienia, testament będzie dalej obowiązywał – wyjaśnia notariusz Irena Antkowiak - Jeśli sporządziliśmy w przeszłości więcej testamentów, ostatni testament będzie brany pod uwagę wyłączenie wtedy, gdy wyraźnie oznaczymy poprzednie dokumenty jako nieważne lub w ostatnio wykonanym testamencie stwierdzimy, że poprzednie egzemplarze są nieważne.
  • Podpis – najlepiej, żeby podpis był pełen, tzn. zawierał imię i nazwisko. Pozwoli to uniknąć wątpliwości co do autorstwa dokumentu.
  • Jeśli chcemy być pewni, że nie będzie żadnej wątpliwości co do tożsamości naszej oraz naszych spadkobierców, możemy wymienić przy każdym nazwisku dodatkowe dane, np. numery PESEL.
Poza testamentem holograficznym wyróżnić możemy również dokumenty notarialne oraz ustne (allograficzne). Ich sporządzenie jest trudniejsze, gdyż wymaga obecności wymienionej w kodeksie osoby: w pierwszym przypadku będzie to notariusz, w drugim zaś np. wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta czy kierownik urzędu stanu cywilnego oraz obecności dwóch świadków. Ustne oświadczenie zostaje wpisane do protokołu i podpisane przez wszystkich obecnych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.