Artykuł sponsorowany

Co powinieneś wiedzieć na temat badań sprawozdań finansowych

Co powinieneś wiedzieć na temat badań sprawozdań finansowych
Badanie sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa przeprowadzane jest m.in. w celu uwiarygodnienia prezentowanych przez to przedsiębiorstwo informacji, co jest istotne chociażby z punktu widzenia bezpieczeństwa obrotu finansowego. Istnieją też inne powody, dla których warto, a niekiedy wręcz trzeba zlecić tego rodzaju analizę. Co jeszcze dobrze jest wiedzieć na jej temat? Założenia dotyczące badań sprawozdań finansowych określone zostały w art. 65 ust. 1 Ustawy o rachunkowości (z dn. 29 września 1994 r.). Badanie takie wykazać ma, po pierwsze, że poddawane analizie sprawozdanie finansowe firmy sporządzono zgodnie z zasadami rachunkowości, po drugie zaś – czy przedstawia sytuację tej firmy w rzetelny sposób. Oznacza to np. stwierdzenie, czy w księgach rachunkowych nie pominięto jakichś istotnych informacji lub ich nie zniekształcono, a także czy informacje zawarte w samym sprawozdaniu są odpowiednio przejrzyste.

Kto przeprowadza badanie?

Badaniem sprawozdań finansowych zajmuje się biegły rewident. Może on prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą bądź też zostać oddelegowany do wykonania audytu przez większy, uprawiony do tego podmiot. Wybór audytora należy do organu zatwierdzającego sprawozdanie, czyli np. do wspólników, walnego zgromadzenia akcjonariuszy lub ewentualnie rady nadzorczej.
Wyboru tego nie może dokonać zarząd przedsiębiorstwa – zwraca uwagę nasz rozmówca w Kancelarii Rachunkowo-Podatkowej „K&K” z Bielska-Białej. – Do niego należy jednak zawarcie z biegłym rewidentem umowy – dodaje.

Kiedy zachodzi konieczność przeprowadzenia badania?

Zgodnie z ustawą niektóre jednostki muszą regularnie poddawać się badaniom sprawozdań finansowych. Należą do nich m.in. banki, SKOK-i, zakłady ubezpieczeń, fundusze emerytalne i inwestycyjne, spółki akcyjne (z wyłączeniem tych w organizacji), a także przedsiębiorstwa, które w poprzedzającym roku obrotowym spełniły dwa z trzech warunków: zatrudnienie minimum 50 osób na umowie o pracę, suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego w kwocie równowartej 2,5 mln euro lub więcej lub uzyskanie przychodów netto na poziomie co najmniej 5 mln euro.

Dlaczego warto zlecić badanie pomimo braku takiego obowiązku?

Badania sprawozdań finansowych mogą być jednak zlecane przez praktycznie każdy podmiot gospodarczy. Ma to sens zwłaszcza wtedy, gdy firma stara się np. o dofinansowanie bądź duży kredyt i zyskuje w ten sposób większą wiarygodność. Biegły rewident, wykrywszy ewentualne nieprawidłowości, wskaże też możliwe do podjęcia działania zaradcze, co chroni chociażby przed nieprzyjemnymi skutkami kontroli przeprowadzonej przez Urząd Skarbowy. Badania sprawozdań finansowych zleca się również po to, aby po prostu usprawnić funkcjonowanie firmy, upewnić się, że realizuje ona poczynione uprzednio założenia w kwestii strategii finansowej, czy zwiększyć efektywność planowania i budżetowania.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.