Artykuł sponsorowany

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - możliwości i zasady rejestracji

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - możliwości i zasady rejestracji
Jeden Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych (CRPA) zamiast czterdziestu czterech rejestrów lokalnych – co to oznacza w praktyce? Od początku lutego 2021 roku wszyscy, którzy na mocy ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym muszą się zarejestrować do bazy, zrobią to elektronicznie. Zapytajmy: jakie korzyści przynosi CRPA? I w jaki sposób uzyskać wpis?

Korzyści płynące z CRPA 

Załóżmy, że jesteś podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą związaną z akcyzą. Dzięki CRPA sprawdzisz, czy Twoi partnerzy biznesowi, którzy uczestniczą na przykład w wysyłce towarów objętych akcyzą, widnieją w rejestrze. Jednym zdaniem:  zabezpieczysz się przed współpracą z nieuczciwymi  kontrahentami, a w konsekwencji problemami prawnymi i stratami finansowymi. Warto mieć świadomość, że przewidziana jest możliwość otrzymania  zaświadczenia o rejestracji w CRPA ze wskazaniem rodzaju wyrobów akcyzowych oferowanych czy wykorzystywanych w konkretnej działalności. Dokument zapewne przyda się w kontaktach biznesowych. Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to  aktualne dane – zawsze pod ręką –  dla biznesmenów i organów podatkowych. Jak uzyskać wpis do CRPA? Jakie dokumenty przygotować przed rejestracją? I kiedy warto skorzystać z  doradztwa podatkowego?

Podstawowe zasady rejestracji 

Aby uzyskać wpis do CRPA, należy  założyć odpowiednie konto na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). To właśnie tam docelowo wypełnisz, podpiszesz i wyślesz elektroniczny formularz rejestracyjny. Przechodzisz przez  wszystkie etapy rejestracji przed podjęciem działalności związanej z branżą akcyzową – na przykład wykonywaniem czynności podlegających akcyzie czy też wykonywaniem czynności przy użyciu wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Ważne: jeśli zarejestrowałeś się już wcześniej w urzędzie skarbowym do lokalnej bazy, Twoim obowiązkiem jest  potwierdzić (zaktualizować) dane na PUESC do 30 czerwca 2021 roku. Ten sam termin dotyczy  podmiotów, które  do tej pory nie podlegały rejestracji, a teraz zgodnie z Ustawą z dnia 10 grudnia 2020 roku o zmianie ustawy o podatku akcyzowym  muszą jej dokonać.
Przede wszystkim, będąc podmiotem akcyzowym, należy znać swój status, a więc mieć pewność, że jestem na przykład podmiotem zużywającym, a nie pośredniczącym, czy podmiotem zużywającym, ale nie zużywającym podmiotem gospodarczym. W uproszczeniu: trzeba być pewnym, kim się jest na rynku akcyzowym i od kiedy tam się działaWszelkie szczegółowe informacje – kto jest zobowiązany do rejestracji, a kto takiego obowiązku nie ma, co po kolei zrobić, jakie dokumenty przygotować, znajdują się na wspomnianej Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych – mówi specjalista z  biura rachunkowego BUR mającego siedzibę w Zielonce w województwie mazowieckim, specjalizującego się w doradztwie podatkowym.
W przypadku gdy nie jesteś w stanie samodzielnie ustalić potrzebnych danych, masz jakiekolwiek pytania i wątpliwości –  warto zwrócić się po pomoc do eksperta. Merytoryczna wiedza z prawa podatkowego to podstawa! Pamiętaj, że niewywiązanie się z obowiązku rejestracji do CRPA, w tym uzupełnienia wcześniejszej rejestracji, wiąże się z  odpowiedzialnością karną skarbową i utratą preferencji, na przykład możliwości stosowania zerowej stawki podatku.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.