Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - możliwości i zasady rejestracji
Korzyści płynące z CRPA
Załóżmy, że jesteś podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą związaną z akcyzą. Dzięki CRPA sprawdzisz, czy Twoi partnerzy biznesowi, którzy uczestniczą na przykład w wysyłce towarów objętych akcyzą, widnieją w rejestrze. Jednym zdaniem: zabezpieczysz się przed współpracą z nieuczciwymi kontrahentami, a w konsekwencji problemami prawnymi i stratami finansowymi. Warto mieć świadomość, że przewidziana jest możliwość otrzymania zaświadczenia o rejestracji w CRPA ze wskazaniem rodzaju wyrobów akcyzowych oferowanych czy wykorzystywanych w konkretnej działalności. Dokument zapewne przyda się w kontaktach biznesowych. Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to aktualne dane – zawsze pod ręką – dla biznesmenów i organów podatkowych. Jak uzyskać wpis do CRPA? Jakie dokumenty przygotować przed rejestracją? I kiedy warto skorzystać z doradztwa podatkowego?Podstawowe zasady rejestracji
Aby uzyskać wpis do CRPA, należy założyć odpowiednie konto na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). To właśnie tam docelowo wypełnisz, podpiszesz i wyślesz elektroniczny formularz rejestracyjny. Przechodzisz przez wszystkie etapy rejestracji przed podjęciem działalności związanej z branżą akcyzową – na przykład wykonywaniem czynności podlegających akcyzie czy też wykonywaniem czynności przy użyciu wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Ważne: jeśli zarejestrowałeś się już wcześniej w urzędzie skarbowym do lokalnej bazy, Twoim obowiązkiem jest potwierdzić (zaktualizować) dane na PUESC do 30 czerwca 2021 roku. Ten sam termin dotyczy podmiotów, które do tej pory nie podlegały rejestracji, a teraz zgodnie z Ustawą z dnia 10 grudnia 2020 roku o zmianie ustawy o podatku akcyzowym muszą jej dokonać.Przede wszystkim, będąc podmiotem akcyzowym, należy znać swój status, a więc mieć pewność, że jestem na przykład podmiotem zużywającym, a nie pośredniczącym, czy podmiotem zużywającym, ale nie zużywającym podmiotem gospodarczym. W uproszczeniu: trzeba być pewnym, kim się jest na rynku akcyzowym i od kiedy tam się działa. Wszelkie szczegółowe informacje – kto jest zobowiązany do rejestracji, a kto takiego obowiązku nie ma, co po kolei zrobić, jakie dokumenty przygotować, znajdują się na wspomnianej Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych – mówi specjalista z biura rachunkowego BUR mającego siedzibę w Zielonce w województwie mazowieckim, specjalizującego się w doradztwie podatkowym.W przypadku gdy nie jesteś w stanie samodzielnie ustalić potrzebnych danych, masz jakiekolwiek pytania i wątpliwości – warto zwrócić się po pomoc do eksperta. Merytoryczna wiedza z prawa podatkowego to podstawa! Pamiętaj, że niewywiązanie się z obowiązku rejestracji do CRPA, w tym uzupełnienia wcześniejszej rejestracji, wiąże się z odpowiedzialnością karną skarbową i utratą preferencji, na przykład możliwości stosowania zerowej stawki podatku.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana