14 kwietnia 2021

Kategoria:
Finanse

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych – możliwości i zasady rejestracji

Jeden Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych (CRPA) zamiast czterdziestu czterech rejestrów lokalnych – co to oznacza w praktyce? Od początku lutego 2021 roku wszyscy, którzy na mocy ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym muszą się zarejestrować do bazy, zrobią to elektronicznie. Zapytajmy: jakie korzyści przynosi CRPA? I w jaki sposób uzyskać wpis?

Korzyści płynące z CRPA 

Załóżmy, że jesteś podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą związaną z akcyzą. Dzięki CRPA sprawdzisz, czy Twoi partnerzy biznesowi, którzy uczestniczą na przykład w wysyłce towarów objętych akcyzą, widnieją w rejestrze. Jednym zdaniem: zabezpieczysz się przed współpracą z nieuczciwymi  kontrahentami, a w konsekwencji problemami prawnymi i stratami finansowymi. Warto mieć świadomość, że przewidziana jest możliwość otrzymania zaświadczenia o rejestracji w CRPA ze wskazaniem rodzaju wyrobów akcyzowych oferowanych czy wykorzystywanych w konkretnej działalności. Dokument zapewne przyda się w kontaktach biznesowych.

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to aktualne dane – zawsze pod ręką – dla biznesmenów i organów podatkowych. Jak uzyskać wpis do CRPA? Jakie dokumenty przygotować przed rejestracją? I kiedy warto skorzystać z doradztwa podatkowego?

Podstawowe zasady rejestracji 

Aby uzyskać wpis do CRPA, należy założyć odpowiednie konto na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). To właśnie tam docelowo wypełnisz, podpiszesz i wyślesz elektroniczny formularz rejestracyjny. Przechodzisz przez wszystkie etapy rejestracji przed podjęciem działalności związanej z branżą akcyzową – na przykład wykonywaniem czynności podlegających akcyzie czy też wykonywaniem czynności przy użyciu wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Ważne: jeśli zarejestrowałeś się już wcześniej w urzędzie skarbowym do lokalnej bazy, Twoim obowiązkiem jest potwierdzić (zaktualizować) dane na PUESC do 30 czerwca 2021 roku. Ten sam termin dotyczy podmiotów, które do tej pory nie podlegały rejestracji, a teraz zgodnie z Ustawą z dnia 10 grudnia 2020 roku o zmianie ustawy o podatku akcyzowym muszą jej dokonać.

Przede wszystkim, będąc podmiotem akcyzowym, należy znać swój status, a więc mieć pewność, że jestem na przykład podmiotem zużywającym, a nie pośredniczącym, czy podmiotem zużywającym, ale nie zużywającym podmiotem gospodarczym. W uproszczeniu: trzeba być pewnym, kim się jest na rynku akcyzowym i od kiedy tam się działaWszelkie szczegółowe informacje – kto jest zobowiązany do rejestracji, a kto takiego obowiązku nie ma, co po kolei zrobić, jakie dokumenty przygotować, znajdują się na wspomnianej Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych – mówi specjalista z biura rachunkowego BUR mającego siedzibę w Zielonce w województwie mazowieckim, specjalizującego się w doradztwie podatkowym.

W przypadku gdy nie jesteś w stanie samodzielnie ustalić potrzebnych danych, masz jakiekolwiek pytania i wątpliwości – warto zwrócić się po pomoc do eksperta. Merytoryczna wiedza z prawa podatkowego to podstawa! Pamiętaj, że niewywiązanie się z obowiązku rejestracji do CRPA, w tym uzupełnienia wcześniejszej rejestracji, wiąże się z odpowiedzialnością karną skarbową i utratą preferencji, na przykład możliwości stosowania zerowej stawki podatku.