Podpis elektroniczny
20 sierpnia 2021

Kategoria:
Elektronika

Zwykły i kwalifikowany podpis elektroniczny 

Podpisy elektroniczne pozwalają na jeszcze łatwiejsze dopełnianie wielu formalności bez konieczności wysyłania dokumentów pocztą. Wystarczy jedynie skorzystać z odpowiedniego programu i przesłać pisma przez internet. Istnieje kilka rodzajów podpisów, w tym także zwykły i kwalifikowany. Czym różnią się od siebie? Kiedy można wybrać konkretny rodzaj podpisu?

Cechy zwykłego podpisu elektronicznego 

Zwykły podpis elektroniczny nie jest regulowany żadnymi przepisami. Pozwala on na potwierdzenie przesłania dokumentów i wykonania konkretnych prac. Zwykle wykorzystuje się go podczas mało ważnych operacji, które mają być jedynie przekazaniem informacji o zrealizowaniu działań czy zgłoszeniu uwag. W niektórych sytuacjach podpis zwykły nie jest wystarczający, a wówczas trzeba skorzystać z jego kwalifikowanego odpowiednika.

Zwykły podpis wcale nie musi być parafką lub czytelnym imieniem i nazwiskiem. Często wystarczy również wpisanie swoich danych w mailu lub wysłanie wiadomości z konkretnego konta. Z tego powodu podpis zwykły nie jest uregulowany prawnie. Służy on jedynie do potwierdzania konkretnych informacji. Niekiedy może on służyć także do podpisywania umów, ale nie sprawdzi się w kontaktach z urzędami czy innymi instytucjami publicznymi, a często także firmami.

Czym jest kwalifikowany podpis elektroniczny? 

Kwalifikowany podpis elektroniczny ma znacznie większą wartość. Równa się on bowiem z podpisem ręcznym. Z tego powodu jego uzyskanie wymaga potwierdzenia swojej tożsamości w odpowiednim punkcie za pomocą dowodu osobistego lub paszportu. Może to nastąpić w takich miejscach, jak Mobilny Punkt Potwierdzania Tożsamości Phobos. Po potwierdzeniu swoich danych otrzymasz specjalny certyfikat wydawany przez odpowiedni urząd. Wymagania dotyczące podpisu kwalifikowanego są więc nieporównywalnie większe w zestawieniu z podpisem zwykłym. Wszystko to ma za zadanie upewnić się, że podpisująca się osoba rzeczywiście potwierdziła swoje dane.

Podpis kwalifikowany najczęściej wykorzystuje się w kontaktach z instytucjami państwowymi czy uczelniami. Wówczas nie trzeba podpisywać dokumentów ręcznie, a następnie odsyłać ich w wyznaczone miejsce. W przypadku standardowych umów często wystarczy jeszcze jeden typ podpisu, czyli zaawansowany. Jeśli jednak chcesz korzystać z jednego wariantu podczas wszelkich operacji, wyrobienie podpisu kwalifikowanego jest doskonałym pomysłem.

Warto jednak pamiętać, że wyrobienie podpisu kwalifikowanego jest płatne. Kwota ta wynosi kilkaset złotych. Trzeba również wiedzieć, że po jakimś czasie traci on swoja ważność. Zwykle jest to rok lub dwa lata, w zależności od wybranego pakietu.