12 maja 2020

Kategoria:
Elektronika

Materiały dla zakładów remontowych silników elektrycznych

Silniki elektryczne są bardzo często używane w dużych zakładach przemysłowych. Uznawane są za jedne z tańszych, ale też charakteryzujących się wysoką jakością i wydajnością. Czasami jednak dochodzi do awarii takiego urządzenia, przez co zatrzymaniu ulega cały proces produkcyjny. Najlepszym rozwiązaniem jest wtedy oddanie silnika do zakładu, który zajmuje się remontem tego typu maszyn. Podpowiadamy, jakie materiały są niezbędne, aby profesjonalnie naprawić silnik elektryczny.

Najważniejsze elementy remontu silnika elektrycznego

Cały proces naprawy lub remontu silnika elektrycznego nazywany jest przezwajaniem. Jego głównym przeznaczeniem jest regeneracja poszczególnych części urządzenia. Warto wiedzieć, że w silnikach tego typu usterce mogą ulec zarówno elementy mechaniczne, jak i sama elektronika. W pierwszym przypadku fachowcy często zmagają się z poluzowaniem czopa wału, czy też wyrobieniem się gniazda tarczy łożyskowej. Jeśli chodzi o części elektryczne, są to przede wszystkim uszkodzone zaciski lub przerwane linki. Jak tłumaczą specjaliści z firmy Far:

Remont silnika elektrycznego jest niezwykle skomplikowanym procesem i czasami trwać może nawet 2 tygodnie. Mimo tego przezwajanie i kompleksowa diagnostyka bardzo szybko przynosi spodziewane efekty, a także zyski dla użytkownika.

Co ważne, zakłady remontowe poddają silnik szczegółowym pomiarom przed, ale też w trakcie i po demontażu jego części składowych. Pozwala to na wykrycie wszystkich usterek, nawet niewidocznych gołym okiem, ale też kontrolę efektywności wykonywanego remontu. Pomiary obejmują przede wszystkim rezystancję na uzwojeniach, elementach obudowy oraz na całym pakiecie wirnika.

Jakie materiały są najbardziej potrzebne firmom, które remontują silniki elektryczne?

Przedsiębiorstwa remontowe bez wątpienia muszą być wyposażone w profesjonalne narzędzia pomiarowe i mechaniczne, jednak na szczególną uwagę zasługują tu profile oraz druty nawojowe. Produkty te znajdują szerokie zastosowanie w remontach silników elektrycznych, dlatego, że cechują się wysokimi właściwościami termicznymi, ale też odpornością na szkodliwe czynniki chemiczne. Druty nawojowe najczęściej wykonane są z miedzi lub aluminium. Ich przekrój jest okrągły lub profilowany, a powierzchnia pokryta jest poliestrową emalią. Wierzchnia warstwa musi zostać usunięta przed połączeniem przewodu do obwodu. Nie dotyczy to oczywiście drutów i profili, które nie są pokryte substancją ochronną. Produktów tych używa się zazwyczaj do tworzenia nowych uzwojeń nie tylko w silnikach, ale i transformatorach lub urządzeniach spawalniczych.