Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak zapewnić odpowiednią wentylację w pomieszczeniach biurowych?
Wentylacja jest jednym z podstawowych systemów, które trzeba uwzględnić na etapie budowy. Umożliwia ona wymianę powietrza i usuwanie przykrych zapachów co jest bardzo ważne w pomieszczeniach pracowniczych, w których spędzamy znaczną część naszego czasu. W tym artykule możesz przeczytać, co trzeba zrobić, by wentylacja w biurach funkcjonowała bez zarzutu.
Wentylacja grawitacyjna czy mechaniczna?
W pomieszczeniach biurowych wentylacja naturalna nie zawsze się sprawdza. Powody są bardzo różne. Duża ilość pracowników, duże powierzchnie biur, pomieszczenia przedzielane ściankami działowymi czy umiejscowienie na różnych kondygnacjach to tylko niektóre czynniki mające wpływ na pogorszenie jakości powietrza. Przestrzenie biurowe często są tak położone, że nie mają okien wcale lub posiadają ich zbyt mało. Niesprawna wentylacja wpływa na wyższą temperaturę, większą wilgoć i niższą efektywność pracy.
Specjalista z hurtowni wentylacyjnej PEFRA we Wrocławiu dodaje: W przypadku budynków wysokich i wysokościowych nie ma możliwości korzystania z wentylacji grawitacyjnej, dlatego stosuje się systemy wentylacji mechanicznej wywiewnej lub nawiewno-wywiewnej. Jeśli jednak montujemy wentylację mechaniczną lub klimatyzację, nie możemy korzystać z wentylacji grawitacyjnej. Nie dotyczy to jednak biur, w których klimatyzatory nie pobierają powietrza z zewnątrz.
Zastrzeżenia co do wentylacji w biurach
W przestrzeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18oC, natomiast wilgotność powietrza powinna przekraczać 40%. Zarówno całe pomieszczenia jak i poszczególne miejsca pracy muszą być zabezpieczone przed napływem ciepłego lub zimnego powietrza z zewnątrz. Nie może być ono skierowane na konkretne stanowisko. Jednym z problemów wentylacji w biurach są urządzenia, które nagrzewają powietrze. Dlatego też bardzo często instaluje się centrale wentylacyjne. Ich wydajność dobiera się do wielkości pomieszczeń, liczby osób oraz urządzeń wytwarzających ciepło. Wentylator znajdujący się w centrali stwarza ruch, który usuwa zanieczyszczenia i na ich miejsce wprowadza czyste powietrze o dużej zawartości tlenu.
Komfort idący w parze z opłacalnością
Centrala z rekuperatorem to podstawa sprawnego systemu wentylacji mechanicznej. Elementami niezbędnymi w wentylacji biurowej są także kratki wentylacyjne, które zakrywają otwory i prowadzą powietrze w odpowiednią stronę. Wentylacja mechaniczna w porównaniu do grawitacyjnej nie jest uzależniona od warunków panujących na zewnątrz. Dlatego też w biurach częściej się ją stosuje. Dobrze stworzony system nie tylko polepsza jakość pracy. Jest to inwestycja, która w dłuższym okresie czasu pozwoli generować koszty wynikłe z utrzymywanego komfortu oraz niskiej eksploatacji urządzeń. W przeciwnym wypadku może dojść do sytuacji, w której będziemy kupować dodatkowe sprzęty, takie jak np. wiatraki, klimatyzatory czy inne urządzenia generujące zużycie prądu. Pomieszczenia biurowe są przestrzeniami pracowniczymi, dlatego też system wentylacji powinien być projektowany i instalowany przez doświadczoną firmę, która uniknie popełnienia podstawowych błędów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana