10 stycznia 2021

Kategoria:
Dom i ogród

Zdrowy sen niemowlaka. Co warto wiedzieć?

Noworodki przesypiają nawet do dwudziestu godzin na dobę. Czas ten jest wykorzystywany do prawidłowego wzrostu i rozwoju. Wówczas organizm dziecka produkuje najwięcej hormonu wzrostu. W czasie snu dzieci mają możliwość odcięcia się od bodźców zewnętrznych, które towarzyszą im w ciągu dnia. To wszystko jest dla nich jeszcze nowością, przez co nierzadko bywają przytłoczone i zdominowane przez dźwięki, odczucia i kształty.

Sen dziecka a dorosłego – podstawowe różnice

Wypoczynek osoby dorosłej oraz malucha znacząco się różni. Rozbieżności pojawiają się nie tylko w kwestii czasu snu, ale także sposobie, w jaki się w niego zapada i jak wyglądają jego kolejne fazy.

Niemowlęta najlepiej wypoczywają w warunkach przypominających te, jakie panowały w brzuchu mamy. Dla malca najwygodniejszą pozycją wcale nie jest ta wyprostowana. Układanie maluszka na pleckach na niewiele się zda, ponieważ naturalną pozycją jest ta, w której kręgosłup jest zaokrąglony.

Podobnie w kwestii okrycia. Podczas gdy dorośli często rezygnują z wielu zakrywających ich warstw, nie tolerując wiążącego się z tym ograniczenia ruchów, dzieci świetnie czują się otulone. Szczelne okrycie kocykiem może pomóc malcowi w zaśnięciu. Należy jednak pamiętać, aby nie przykrywać go zbyt ciasno.

Różnica widoczna jest także w cyklu snu. Wyróżniamy dwie fazy snu: aktywną (REM) i spokojną (NREM). U osób dorosłych fazy te płynnie następują po sobie aż do momentu, gdy zostanie zaspokojona potrzeba snu. Jednak u noworodka przejście z fazy do fazy ma bardzo zróżnicowany charakter. Często faza aktywna przeważa nad spokojną. Co także ciekawe, niemowlęta (odwrotnie niż dorośli) rozpoczynają swój cykl snu od fazy REM, w której jest on bardzo płytki i łatwo się z niego wybudzić. Z tego też powodu odkładanie dziecka do łóżeczka na krótko po jego zaśnięciu może skończyć się niepowodzeniem – opowiada pracownik zakładu stolarskiego Cieczko, specjalizującego się w produkcji drewnianych łóżeczek dziecięcych.

Jak poprawić jakość snu niemowlaka?

Małe dzieci często miewają problemy z zaśnięciem. Z kolei wciąż niewyspani rodzice nie wiedzą, co mogą zrobić, aby temu zapobiec. Istnieje kilka skutecznych sposobów na to, jak ułatwić malcowi zasypianie, a tym samym poprawić jakoś jego snu.

Dobrą opcją jest wprowadzenie wieczornej rutyny, która będzie dla dziecka znakiem, że zbliża się pora snu. Kąpiel, pielęgnacja ciała, karmienie, czytanie bajeczki i czułości – powtarzanie tych czynności co wieczór pomoże zrozumieć malcowi cykl dnia i ułatwi zasypianie.

Istotną rolę odgrywa także otoczenie. W sypialni malucha nie powinno być zbyt ciepło. W łóżeczku warto ułożyć ulubione zabawki, ponieważ ich obecność sprawi, że maluch będzie czuł się pewnie i bezpiecznie, a dzięki temu szybciej zaśnie. Ważna jest także pościel i posłanie, bowiem to elementy, które maluch będzie kojarzył z wypoczynkiem. Wygodne, drewniane łóżko dziecięce nie tylko będzie ozdobą sypialni, ale także miejscem, w którym będzie co wieczór w spokoju zasypiał.

Warto przyjrzeć się temu, jak wygląda sen malucha i zadbać o to, by przebiegał bez zakłóceń. Dziecko wtedy nie tylko wypoczywa, ale i intensywnie się rozwija.