zastaw nieruchomości
21 stycznia 2020

Kategoria:
Dom i ogród

Jakie formalności należy zachować przy zastawianiu nieruchomości?

Problemy finansowe mogą zdarzyć się każdemu. Brak środków na uregulowanie zobowiązań i rachunków może przyczynić się do utraty płynności finansowej. Sytuacja staje się groźna, kiedy pojawiają się zaległości w spłacie rat kredytowych czy pożyczki. Jednak nawet taki problem może zostać rozwiązany. Ratunkiem jest pożyczka udzielana pod zastaw nieruchomości. Sprawdź, jak przebiegają formalności przy ubieganiu się o nią.

Jakie dokumenty są niezbędne, aby zastawić nieruchomość?

Aby postarać się o pożyczkę pod zastaw nieruchomości, należy skompletować odpowiednie dokumenty. Jednak nie jest to trudne, gdyż właściciel dysponuje większością z nich.

Najważniejsze jest dostarczenie aktu własności nieruchomości – może być to akt notarialny lub prawomocne postanowienie sądu. Niezależnie od tego, czy zastawione ma być mieszkanie, dom, czy gospodarstwo rolne, należy przedstawić numer księgi wieczystej. Oprócz tego w przypadku działek gruntu trzeba dysponować wypisem z rejestru gruntów. Ten sam dokument jest wymagany, kiedy zastaw ma dotyczyć gospodarstwa rolnego.

Przed uzyskaniem pożyczki pod zastaw należy złożyć stosowny wniosek. Bywa, że pożyczkodawca wymaga tego, aby dołączyć do niego załączniki, takie jak zdjęcia nieruchomości lub rzut mieszkania czy domu. Po weryfikacji wszystkich dokumentów możliwe jest sporządzenie i podpisanie umowy.

Załatwienie formalności związanych z zastawem nieruchomości nie jest niczym skomplikowanym. Dlatego jest to dobre rozwiązanie dla tych, którzy szybko potrzebują zastrzyku finansowego. Pożyczkobiorca nie musi długo czekać na wypłatę pożyczki” – mówi ekspert z firmy LOMBARD 777.

Jak powinna zostać sporządzona umową zastawu nieruchomości?

Podejmując decyzję o zastawie nieruchomości, trzeba mieć świadomość, z jakimi konsekwencjami wiąże się jej nieterminowa spłata. Kiedy pożyczkobiorca nie ureguluje długu w określonym terminie, prawo własności nieruchomości przechodzi na pożyczkodawcę.

W umowie takiej powinien być dokładnie opisany stan faktyczny i stan prawny nieruchomości. Jednak najistotniejsze są ustalenia co do udzielenia samej pożyczki. Musi znaleźć się tam jej kwota i forma, w jakiej będzie ona spłacana. Zawsze też opisuje ona, jakie zabezpieczenie jest ustanawiane na rzecz pożyczkodawcy. Dzięki temu nie poniesie on strat finansowych, gdyby dłużnik uchylał się od obowiązku spłaty wierzytelności.

Umowa taka może zostać zawarta przez wszystkie osoby pełnoletnie, które są właścicielami nieruchomości. Przepisy wymagają tego, aby miała ona konkretną formę. Musi być to akt notarialny sporządzony i podpisany przez notariusza.