Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jakich formalności trzeba dopełnić po zakupie mieszkania?
Jakie dokumenty musi dostarczyć sprzedający mieszkanie?
Podczas transakcji sprzedaży-kupna mieszkania, sprzedający jest zobligowany do przekazania klientowi dokumentu poświadczającego własność nieruchomości. W przypadku mieszkań z rynku pierwotnego w dokumencie będzie się znajdował tytuł prawny do nieruchomości, który potwierdzi, że deweloper jest właścicielem terenu, na którym powstaje inwestycja. Z kolei w przypadku mieszkań na rynku wtórnym sprzedający powinien także przedstawić dokument z numerem księgi wieczystej, który da klientowi możliwość zapoznania się ze statusem prawnym nieruchomości. Nowe mieszkania na rynku pierwotnym nie posiadają jeszcze w pełni unormowanego statusu prawnego i dlatego nie mają jeszcze założonej księgi wieczystej. Innymi dokumentami, jakie właściciel mieszkania z rynku wtórnego powinien przedstawić klientowi są potwierdzenie, że w mieszkaniu nikt nie jest zameldowany, zaświadczenie o niezaleganiu z opłatami za czynsz i dostarczane media oraz o braku innych zobowiązań finansowych, czyli np. zaległych składek na ZUS czy zaległego podatku od nieruchomości.Formalności związane z kupnem mieszkania na rynku wtórnym
Główne formalności związane z zakupem mieszkania na rynku wtórnym to odprowadzenie podatku od czynności cywilnoprawnych PCC. Wysokość podatku to 2% wartości rynkowej zakupionego mieszkania. Oprócz zapłaty podatku, niezbędne jest także spisanie protokołu zdawczo-odbiorczego, w którym będzie wpisany m.in. stan liczników. Klientowi da to możliwość rozliczanie się z poprzednim właścicielem mieszkania za zużyte przez niego prąd i wodę. Po dokończeniu transakcji zakupu nieruchomości trzeba poinformować o transakcji spółdzielnię lub wspólnotę mieszkaniową oraz urząd gminy. Dzięki temu klient otrzyma od spółdzielni informacje na temat terminów spłaty wszystkich miesięcznych zobowiązań finansowych. Po kupieniu mieszkania na rynku wtórnym konieczne jest także podpisanie umów ze wszystkimi dostawcami mediów.Formalności po zakupie mieszkania na rynku pierwotnym
Mieszkania z rynku pierwotnego mogą być kupowane na różnych etapach inwestycji. Pod tym względem rynek pierwotny jest więc wyjątkowy. Jeżeli decydujemy się na kupno tzw. dziury w ziemi, czyli mieszkania, którego jeszcze realnie nie ma i dopiero jest w trakcie budowy, przed podpisaniem umowy kupna mieszkania najpierw trzeba sprawdzić dewelopera i samą inwestycję. Koniecznie trzeba się dokładnie zapoznać z konspektem informacyjnym oraz zajrzeć do księgi wieczystej, w której znajdują się m.in. informacje o tym, czy deweloper przy realizacji inwestycji korzysta z kredytów. Dalsze formalności związane z kupnem mieszkania dokładniej, krok po kroku opisał nam nasz rozmówca, doradca klientów z firmy Nowa Deweloper, renomowanej firmy deweloperskiej z Częstochowy:Przed finalizacją umowy kupna mieszkania od dewelopera, najpierw konieczne jest ustalenie ceny nieruchomości. Każda firma deweloperska ustala ceny oferowanych mieszkań, jednak w niektórych przypadkach po rozmowach z klientami istnieje możliwość negocjacji wskazanej ceny i otrzymania jakiegoś upustu. Po ustalenie ostatecznej ceny transakcji następnym etapem jest podpisanie umowy deweloperskiej. Jeżeli mieszkanie nie jest jeszcze skończone, w umowie umieszczone są wszystkie najważniejsze ustalenia z deweloperem oraz planowane terminy zakończenia budowy i przekazania kluczy.Po spełnieniu tych wszystkich formalności i zakończeniu budowy, klient będzie mógł odebrać mieszkanie i sfinalizować całą transakcję podpisując z przedstawicielem dewelopera ostateczną umowę zakupu w formie aktu notarialnego. Jeżeli zakup mieszkania został sfinalizowany z pomocą kredytu hipotecznego, konieczne będzie jeszcze ubezpieczenie mieszkania pod kredyt. Jest to forma zabezpieczania transakcji przez bank.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana