31 maja 2020

Kategoria:
Dom i ogród

Gonty bitumiczne – jedno- czy wielowarstwowe?

Lekkie pokrycia dachowe cieszą się dużym zainteresowaniem inwestorów, ponieważ nie wymagają wzmocnionej więźby dachowej, a ich układanie jest tańsze i szybsze. Gonty bitumiczne są szczególnie chętnie wybierane ze względu na możliwość uzyskania ciekawych efektów wizualnych oraz dobrej wytrzymałości. Szczególnie cenione są bitumiczne gonty wielowarstwowe, które stanowią nowocześniejszą alternatywę dla tradycyjnych gontów jednowarstwowych.

Dlaczego warto zdecydować się na gont bitumiczny?

Gonty bitumiczne to bardzo cieszące się dużą popularnością wśród inwestorów rodzaj pokrycia dachowego, który łączy w sobie zalety związane z dobrymi parametrami eksploatacyjnymi oraz korzystną ceną. Wybierając gonty bitumiczne, można zagwarantować sobie atrakcyjny wygląd dachu, a jednocześnie uzyskać bardzo dobrą trwałość. Ze względu na niewielki ciężar pokrycia nie wymaga ono specjalnie wzmacnianej konstrukcji więźby dachu i może być wykorzystane nie tylko na nowo budowanych dachach, ale również przy remontach starszych domów.

 

Gont bitumiczny to materiał, który może być ułożony stosunkowo szybko. Do pokrycia dachu gontem niezbędne jest wykonanie pełnego deskowania. Może ono być zbudowane przy wykorzystaniu płyt OSB, co nie tylko przyspiesza prace, ale też daje jednolitą i gładką powierzchnię. Gont bardzo dobrze sprawdza się na dachach o średnim spadku. Nie zaleca się używania gontu na dachach o małym pochyleniu, chyba że zostanie wykonana dodatkowa warstwa podkładowa poprawiająca szczelność. Gont może również sprawiać pewne problemy przy dachach bardzo stromych, ponieważ może nie w pełni przylegać do jego powierzchni – wyjaśnia przedstawiciel firmy Dachlux, która specjalizuje się w pokryciach dachowych.

Gont bitumiczny ma budowę warstwową. Jego elementem nośnym jest tzw. osnowa, która jest najczęściej wykonana z wytrzymałego włókna szklanego. Osnowa jest z obu stron pokryta masą bitumiczną. Wierzchnią warstwę gontu pokrywa posypka mineralna z drobnego kruszywa, bardzo często z wytrzymałego bazaltu. Górna powierzchnia gontów bywa dodatkowo pokrywana różnymi rodzajami tworzywa, które stanowi dodatkowe wzmocnienie. Dolna powierzchnia gontu jest odpowiedzialna za połączenie elementu z podłożem. Może być wykonana wyłącznie z bitumu zabezpieczonego folią, którą usuwa się przy układaniu. Innym rozwiązaniem jest pokrycie spodu gontu bardzo drobną posypką oraz bitumicznymi paskami, które pozwalają na złączenie się elementu z podłożem.

Różnice między gontem tradycyjnym a wielowarstwowym

Gont bitumiczny układa się na warstwie materiału podkładowego, który zapewnia dodatkową izolację. W tym celu wykorzystuje się arkusze papy termozgrzewalnej. Na niej układa się kolejne paski gontów. Są one mocowane gwoździami wbijanymi w górnej części. Gwoździe są następnie zakrywane kolejnym paskiem gontów umieszczanym wyżej, lecz zawsze na zakładkę. Z papą podkładową oraz gontami, na które zachodzą, poszczególne paski łączą się dzięki samowulkanizacji, która następuje wskutek ogrzania ułożonego pokrycia promieniami słonecznymi i sklejenia się bitumu z elementami ułożonymi pod spodem.

Poza tradycyjnym gontem jednowarstwowym dostępne są również gonty o budowie wielowarstwowej. Każdy element gontu wielowarstwowego składa się z zachodzących na siebie pasów materiału. Dzięki temu, że paski umieszczone wyżej mają nieco inne wycięcia, za pomocą gontu wielowarstwowego można uzyskać bardzo ciekawy efekt trójwymiarowy. Dach ułożony z gontów wielowarstwowych do złudzenia przypomina dach ułożony z o wiele droższych i znacznie cięższych łupków skalnych.

Wielką zaletą stosowania gontów wielowarstwowych jest również to, że każdy punkt dachu jest pokryty dużo grubszą warstwą materiału niż w przypadku gontu tradycyjnego. Zwiększa to odporność pokrycia na uszkodzenia mechaniczne, a także poprawia trwałość, minimalizując ryzyko pojawienia się przecieku. Pokrycie z wielowarstwowego gontu bitumicznego jest również cięższe od jednowarstwowego, dzięki temu lepiej przylega do powierzchni dachu, a szanse na to, że ulegnie on uszkodzeniu wskutek silniejszego wiatru, są zdecydowanie mniejsze.