4 lutego 2018

Kategoria:
Bez kategorii

Techniki uszlachetniania druku

Współczesny druk pozwala pokrywać dowolnymi wzorami praktycznie każdą powierzchnię, niezależnie od jej rozmiaru, miejsca ekspozycji i przeznaczenia. W dobie niesamowicie łatwego i taniego dostępu do druku w wysokiej jakości i pełni kolorów firmy prześcigają się w tym, aby ich opakowania i materiały zaskakiwały oraz przyciągały wzrok. Służą temu uszlachetnienia druku.

Po co wykonuje się uszlachetnianie druku?

Druk oddaje ogromne zasługi reklamie, bo pozwala tworzyć silne przekazy. Kolory, atrakcyjne wizerunki osób i produktów, hasła reklamowe – to wszystko musi być drukowane, aby mogła istnieć reklama outdoorowa. Zarówno ogromne billboardy, jak i małe wizytówki muszą się wyróżnić spośród tysięcy innych. Zwykły druk już nie wystarcza, od kiedy wszyscy go używają. Stąd wzięła się potrzeba uszlachetnień.

Uszlachetnienia druku nie tylko podnoszą atrakcyjność danego materiału drukowanego – mówi specjalista z Pracowni Sitodruku Tomex.

Pozwalają też wydobyć z projektu to, co jest w nim kluczowe, podkreślić i wzmocnić najważniejszy element. Temu służy np. wybiórcze lakierowanie UV. Elementy projektu poddane temu zabiegowi nie tylko błyszczą, kontrastując z matowym tłem, ale też są przyjemnie gładkie w dotyku. Zwracamy na siebie uwagę nie tylko stroną wizualną.

Rodzaje uszlachetnień druku

Wyżej wymienione wybiórcze lakierowanie UV nie jest jedynym sposobem na to, aby wzbogacić materiały reklamowe, opakowania czy jakiekolwiek inne wydruki. Jakie jeszcze uszlachetnienia druku możemy spotkać?

Oprócz lakierowania wybiórczego możliwe jest także pełne lakierowanie UV. Polega ono na pokryciu powierzchni wydruku cienką warstwą lakieru, który nadaje połysk i nabłyszcza, a jednocześnie pozbawia podłoże chropowatości typowej np. dla papieru. Odbijająca światło powierzchnia zdecydowanie lepiej przyciąga wzrok, co przekłada się na mocniejszy efekt marketingowy. Lakierowanie częściowe pozwala wyróżnić dany element, np. logo, spośród innych obecnych w projekcie, a także urozmaica całość.

Kolejnym uszlachetnieniem jest foliowanie. Pokrywanie wydrukowanego materiału folią szczególnie zaleca się w przypadku wizytówek – nie tylko nabierają one ciekawszego wyglądu, ale też wolniej się zużywają. Folia stanowi ozdobę, a jednocześnie zabezpieczenie, co w przypadku skondensowanej i kluczowej treści na wizytówce jest szczególnie ważne. Można pokryć materiały warstwą folii błyszczącej lub matowej.

Ciekawą propozycją, szczególnie dla osób, które chcą nadać wydrukom elegancji, są tłoczenia. Można je wykonywać: na zimno, na gorąco, laserowo, metodą hot print. Do tłoczeń zaliczają się też złocenia, które dodają całości prawdziwej szlachetności i są odpowiednie do druków stylizowanych na dawne.

 

ex w Bielsku-Białej.