Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Kto musi prowadzić KPiR?
Prowadzenie KPiR dotyczy tych, którzy mają działalność pozarolniczą rozliczaną na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym, także spółek cywilnych, jawnych i partnerskich, o ile w minionym roku obrotowym ich przychody nie przekroczyły 1,2 mln euro. KPiR prowadzi właściciel firmy, księgowa lub biuro rachunkowe. Przedsiębiorstwo może być zwolnione z tego obowiązku. Należy się o to starać, składając w US pismo na 30 dni przed momentem, od którego chcemy zrezygnować z KPiR. Przesłankami są: zaawansowany wiek, choroba osoby prowadzącej działalność, ale też wielkość firmy.Jak prowadzić księgę przychodów i rozchodów?
To, jaką formę przybierze księga, zależy od upodobań osoby ją prowadzącej. Kiedy zaczynaliśmy 17 lat temu, prowadzenie księgi przychodów i rozchodów odbywało się niemal wyłącznie na papierze. Dziś dysponujemy programami, które ułatwiają nam pracę – tworzą archiwum, same obliczają należny podatek czy wychwytują błędy. Niemniej, wciąż jeszcze niektórzy nasi klienci bardziej ufają papierowi i dobremu księgowemu – wyjaśnia specjalista z kancelarii księgowo-podatkowej Abacus.KPiR powinna zawierać wszystkie wydatki firmy oraz to, co do niej wpływa. Ułatwieniem jest tutaj specyfikacja podatkowa. Załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. zawiera opis budowy KPiR. Według tego dokumentu księga ma mieć formę tabeli o 17 kolumnach:
- Liczba porządkowa wpisu.
- Data przychodu lub rozchodu.
- Numer faktury, zestawienia faktur albo innego dowodu zakupu.
- Dane kontrahentów.
- Dane kontrahentów cd.
- Rodzaj transakcji.
- Kwota transakcji.
- Kwota przychodów innych niż zapłata za towar lub usługę (np. dotacje).
- Suma kwot z kolumn 7. i 8.
- Kwota zakupu materiałów podstawowych potrzebnych do produkcji wyrobów firmy lub do sprzedaży w niezmienionej formie.
- Koszty związane z zakupem materiałów podstawowych (np. wydatki na transport).
- Pensje pracowników brutto.
- Pozostałe wydatki (opłaty za lokal, ubezpieczenia i inne).
- Suma kwot z kolumn 12. i 13.
- Pusta kolumna do wykorzystania zgodnie z uznaniem.
- Koszty przeznaczane na działalność badawczo-rozwojową (kolumna obecna dopiero od kwietnia 2016 roku).
- Uwagi
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana