Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Zabezpieczenie medyczne imprez masowych w świetle przepisów
Imprezy masowe według ustawy z dnia 20 marca 2009 roku to wydarzenia, w których bierze udział co najmniej 1000 osób na otwartej przestrzeni lub 300 osób w budynku. Charakter imprezy nie ma znaczenia – może być to wydarzenie sportowe, rozrywkowe czy artystyczne. Ta sama ustawa określa również obowiązki organizatorów względem zabezpieczenia medycznego imprez masowych. Szczegółowe rozporządzenia znajdziemy też w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 lutego 2012 roku.
Co obejmuje zabezpieczenie medyczne imprez masowych?
Zabezpieczenie medyczne imprez masowych obejmuje co najmniej:
- zespoły wyjazdowe, które nie mogą być jednocześnie jednostkami Państwowego Ratownictwa Medycznego. Mają to być zespoły bez lekarza lub zespoły z lekarzem, które odpowiadają wymaganiom stawianym ratownictwu medycznemu podstawowemu,
- patrole ratownicze, składające się z co najmniej dwóch osób. Osoby te muszą mieć uprawnienia do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz dysponować niezbędnym ku temu wyposażeniem,
- punkty pomocy medycznej, zlokalizowane w miejscu, w którym odbywa się impreza masowa. Mają być wyposażone we właściwe produkty lecznicze oraz wyroby medyczne. W punktach pomocy medycznej powinny znajdować się do najmniej dwie osoby spośród wymienionych: lekarz posiadający prawo wykonywania zawodu i minimum trzyletnie doświadczenie, ratownik medyczny oraz pielęgniarka.
W kwestiach związanych z rozmieszczeniem czy sposobem działania służb medycznych może doradzić firma Petrus Trans-Med, składająca się z zespołu specjalistów w dziedzinie ratownictwa oraz pierwszej pomocy przedmedycznej. Przyjmuje zlecenia na zabezpieczenia imprez masowych i gwarantuje natychmiastowe wsparcie w razie wystąpienia groźnej sytuacji.
Liczba uczestników imprez masowych a zabezpieczenie medyczne
Liczba niezbędnych zespołów wyjazdowych, patroli ratowniczych i punktów pomocy medycznej zależy od liczby uczestników imprezy masowej i rodzaju imprezy. Jakie są wymagania wobec imprez artystyczno-rozrywkowych i sportowych innych niż mecze piłki nożnej?
Wymagana liczba zespołów wyjazdowych dla:
- imprez do 5000 uczestników to jeden zespół wyjazdowy bez lekarza,
- imprez od 5001 do 25 000 uczestników to jeden zespół wyjazdowy bez lekarza i jeden z lekarzem,
- imprez od 25 001 do 65 000 uczestników to dwa zespoły wyjazdowe bez lekarza i jeden z lekarzem,
- imprez od 65 001 uczestników to dwa zespoły wyjazdowe bez lekarza i jeden z lekarzem plus dodatkowy zespół bez lekarza lub z lekarzem na każde kolejne 120 000 osób powyżej 65 000 osób.
Wymagana liczba patroli ratowniczych dla:
- imprez do 5000 uczestników to jeden patrol ratowniczy,
- imprez od 5001 do 65 000 uczestników to jeden patrol ratowniczy na każdej kolejne 10 000 uczestników powyżej 5000 osób,
- imprez od 65 001 uczestników – siedem patroli ratowniczych plus jeden patrol ratowniczy na każdej kolejne 15 000 uczestników.
Wymagana liczba punktów pomocy medycznej dla:
- od 10 000 do 110 000 uczestników to jeden punkt pomocy medycznej na każde kolejne 50 000 uczestników powyżej 10 000 osób,
- od 110 001 - dwa punkty pomocy medycznej plus dodatkowy punkt na każde rozpoczęte 100 000 uczestników powyżej 110 000 osób.
W przypadku meczy piłki nożnej oraz imprez podwyższonego ryzyka liczba zespołów wyjazdowych, patroli ratowniczych i punktów pomocy medycznej zostaje zwiększona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Ponadto na imprezach masowych powyżej 10 000 uczestników należy wyznaczyć koordynatora medycznego imprezy.
Co powinno znajdować się na wyposażeniu patrolu ratowniczego i punktu medycznego?
Przepisy zabezpieczenia medycznego imprez masowych dotyczą również niezbędnego wyposażenia patrolu ratowniczego i punktu medycznego. Patrol ratowniczy powinien posiadać torbę ratunkową i środki łączności bezprzewodowej, które pozwalają na niezwłoczny kontakt z innymi osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo na imprezie masowej. W samej torbie ratunkowej mają znajdować się: rurki ustno-gardłowe, rurki krtaniowe, ssak ręczno-mechaniczny, worek samosprężalny, kołnierze szyjne, opatrunki, środek do dezynfekcji, roztwór soli fizjologicznej, rękawiczki jednorazowe, worek plastikowy z zamknięciem na odpady, płyn do dezynfekcji rąk, nożyczki oraz folie izotermiczne.
Punkt medyczny również powinien posiadać środki łączności bezprzewodowej. Ponadto konieczne jest wyposażenie go w: dwa stanowiska leżące, defibrylator z kardiomonitorem, worek samosprężalny, rurki krtaniowe, zestaw do tlenoterapii i intubacji, ssak, tlen medyczny, pulsoksymetr, ciśnieniomierz, glukometr, kołnierze szyjne, szyny typu Kramer, opatrunki, środek do dezynfekcji, rękawiczki jednorazowe, worek plastikowy z zamknięciem na odpady, płyn do dezynfekcji, nożyczki, folie izotermiczne, zestawy do przetaczania leków i płynów infuzyjnych, termometr, stetoskop, reduktor tlenowy, butla tlenowa, wyposażenie niezbędne do transportu poszkodowanego oraz zestaw przeciwwstrząsowy.
Obowiązkiem jest również dokumentowanie udzielonej pomocy medycznej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana