Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Z jakich materiałów wykonuje się jachty?
Drewno, czyli klasyka gatunku
Klasycznym materiałem wykorzystywanym przy budowie jachtów jest drewno. Elementy drewniane widujemy dziś przede wszystkim na pokładach i kadłubach, choć nie brakuje łodzi wykonanych w całości z drewna. Z uwagi na walory wytrzymałościowe, za najlepsze uchodzą gatunki drewna egzotycznego. Na rynku polskim szczególną popularność zaskarbiły sobie mahonie afrykańskie – acajou, kosipo, sapele i sipo, a także odmiany drewna czerwonego, w tym kotibe i niangon. Wyjątkową odporność na warunki morskie wykazuje teak birmański, czyli teczyna. To tłuste i niepękliwe drewno, zachowujące świeżość przez długi czas. Tańszą alternatywę dla teczyny stanowi iroko. Jakie gatunki jeszcze cieszą się sympatią szkutników?W nowoczesnym szkutnictwie szerokie zastosowanie znajduje samba, pełniąca rolę wypełniacza w konstrukcjach przekładkowych. Wśród drewna rodzimego, sporą renomę posiada dąb. Jest on prosty w klejeniu i polerowaniu, a zarazem dostatecznie twardy i odporny na warunki zewnętrzne – objaśnia ekspert Aquila Yachts, renomowanego producenta luksusowych jachtów.
Inne materiały do budowy jachtów
W dzisiejszych czasach, drewno coraz częściej służy wyłącznie do wytwarzania dekoracji oraz meblarskiej zabudowy wnętrz luksusowych jachtów. Przy tworzeniu elementów konstrukcyjnych główną rolę odgrywają inne materiały. W przypadku olbrzymich mega-jachtów jest to m.in. stal i aluminium. O wiele częstszym widokiem są jednak jachty wykonane z laminatów poliestrowo-szklanych. Stanowią one połączenie żywicy poliestrowej (bądź nieco rzadziej, lepszej jakościowo żywicy epoksydowej) wraz ze zbrojeniem z włókna szklanego. Kadłuby z włókna szklanego są obecne na rynku już od kilkudziesięciu lat. Cechują się dużą szczelnością, bezpieczeństwem i niezawodnością. Co ważne, laminaty poliestrowo-szklane są niezwykle trwałe i nie odbarwiają się w trakcie ekspozycji na promieniowanie słoneczne, deszcze czy mrozy. Nie korodują, dzięki czemu nie wymagają kompleksowej konserwacji i renowacji. Pozwalają na stosowanie dowolnych, trwałych barw zgodnie ze specyfikacją RAL. Połączenie żywicy plastycznej, drewna i włókna szklanego przynosi zatem pożądany efekt praktyczny, a zarazem stanowi ciekawą wizualnie kompozycję materiałową. Decydując się na zakup konkretnego modelu jachtu warto wziąć ten aspekt pod uwagę.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana