Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
W jaki sposób dbać o turbosprężarkę w samochodzie
Odprowadzanie ciepła i smarowanie
Turbosprężarka jest precyzyjnym urządzeniem, którego wirniki napędzają spaliny wydobywające się z silnika. Jej obroty mogą osiągać 250 tys./min, a przy takiej prędkości (i przy wytwarzaniu ciśnienia) powstaje bardzo dużo ciepła. Odprowadzanie go to jeden z podstawowych warunków, które trzeba spełnić, by turbosprężarka była sprawna przez długi czas. Równie ważne jest także właściwe smarowanie.- W coraz większej ilości samochodów znaleźć można silniki z turbodoładowaniem. Ten element podnosi moc i moment obrotowy jednostki, a także zmienia charakterystykę ich przebiegu. Pomimo, że turbiny projektuje się w ten sposób, by mogły działać przez całą długość życia silnika, to jednak zdarzają się ich awarie. Często wynika to ze złego użytkowania i nieodpowiedniej pielęgnacji – tłumaczy nasz rozmówca reprezentujący firmę STS Turbo.
Błędy przyczyną awarii
Turbosprężarki pracują w trudnych warunkach – w czasie długotrwałej jazdy mają styczność ze spalinami, których temperatura może osiągać nawet 1000 stopni Celsjusza. Ponadto, wał obraca się z prędkością do nawet 290 tys. obrotów na minutę. Z tego powodu należy dbać o to urządzenie w sposób szczególny. Przede wszystkim, trzeba pamiętać o enigmatycznym starcie, dzięki któremu olej zdąży dotrzeć z układu smarowania do metalowych elementów sprężarki jeszcze przed startem jej pracy. Co więcej, w tym czasie osiągnie ona optymalną temperaturę. Warto pamiętać, że wysokie obroty osiągane zaraz po uruchomieniu silnika prowadzą do szybkiego ścierania się łopatek (cała procedura istotna jest przede wszystkim zimą). Ważne jest także chłodzenie turbosprężarki. Pod żadnym pozorem nie można gasić motoru zaraz po mocnym obciążeniu, ponieważ powoduje to odcinanie smarowania urządzenia. Efektem tego jest tarcie metalowych elementów o siebie i kumulowanie wysokiej temperatury wewnątrz turbosprężarki. Taki stan rzeczy prowadzi do wyszczerbienia wirników, zapieczenia łożysk, a nawet pęknięcia obudowy urządzenia.Jak dbać o turbosprężarkę
Najlepszym sposobem na utrzymanie turbosprężarki w dobrym stanie jest regularna i czasowa wymiana oleju oraz filtra powietrza. Olej silnikowy ma za zadanie smarować i chłodzić metalowe elementy urządzenia, dlatego jego stan i jakość bezpośrednio przekładają się na żywotność turbosprężarki. Z kolei filtr powietrza uniemożliwia brudom dostanie się do układu dolotowego (do uszkodzenia rozpędzonych łopatek wystarczy już ziarenko piasku). Jeśli chodzi o turbosprężarki o zmiennej geometrii, to wymagają one także wysokiej jakości paliwa, ponieważ zanieczyszczenia ze spalonej benzyny osadzają się na ruchomych elementach i powodują ich zacieranie się. Po pewnym czasie doprowadza to do przeładowania lub słabego doładowania silnika. Pamiętajcie, że jeśli dojdzie do uszkodzenia turbosprężarki, można poddać ją procesowi regeneracji. W tym celu należy zwrócić się do specjalistycznej firmy zajmującej się diagnostyką i naprawą turbosprężarek.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana