Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Różnice między księgowością pełną a uproszczoną
Każde przedsiębiorstwo niezależnie od wielkości musi prowadzić księgowość i rozliczać się z podatków. Wiąże się to z prowadzeniem księgowości pełnej lub uproszczonej. W przypadku małych przedsiębiorstw istnieje możliwość wyboru, którą formą rozliczeń będą się posługiwać. Dlatego przed podjęciem decyzji warto wiedzieć, jakie są różnice między księgowością pełną a uproszczoną.
Czym jest księgowość pełna?
Księgowość pełna jest obowiązkowa w przypadku dużych przedsiębiorstw zgodnie z obowiązującym prawem. Oprócz dużych przedsiębiorstw obowiązek prowadzenia pełnej księgowości posiadają między innymi spółki cywilne i handlowe. Natomiast małe firmy mogą same zdecydować, którą formę rozliczeń wybiorą.
Księgowość pełna jest bardziej wymagająca oraz precyzyjna w porównaniu do uproszczonej. Wszystko dlatego, że prowadząc księgowość pełną do rozliczeń bierze się pod uwagę każdą czynność finansową związaną z działalnością przedsiębiorstwa – mówi księgowy z biura księgowego Grażyny Jabłońskiej.
Oznacza to, że w księgach rachunkowych muszą być ujęte bezwzględnie wszystkie wydatki, koszty, przychody oraz zasoby majątkowe. Ponadto prowadząc księgowość pełną należy również ująć w księgach wszelkie źródła finansowania przedsiębiorstwa.
Warto również wiedzieć, że prowadzenie księgowości pełnej wymaga stosowania zasady podwójnego zapisu każdej operacji. Z tego względu prowadzenie księgowości pełnej wymaga wiedzy oraz doświadczenia, dlatego prowadzenie jej indywidualnie będzie trudne.
Jak wygląda prowadzenie księgowości uproszczonej?
Księgowość uproszczona to najprostsza z możliwych form rozliczeń przedsiębiorstw. Właściciele niewielkich firm mogą zdecydować się na samodzielne prowadzenie rachunkowości. Do uproszczonych form księgowości zalicza się Księgę Przychodów i Rozchodów, kartę podatkową lub ryczałt. Jeśli nie wiemy, która metoda rozliczania będzie odpowiednia dla danego profilu działalności przedsiębiorstwa, to warto zasięgnąć rady u doświadczonego radcy podatkowego.
Mimo, że księgowość uproszczona jest łatwiejszą formą ewidencjonowania przychodów i wydatków, nie zawsze decyzja o samodzielnym rozliczaniu jest dobrą decyzją. Jeśli w firmie dochodzi do wielu operacji finansowych, na różnorodne kwoty, to ciężko będzie prowadzić rozliczenia. W takim wypadku możemy zdecydować się na usługi księgowości.
Doświadczone biuro w imieniu przedsiębiorstwa może prowadzić księgi rachunkowe. Dzięki takiemu rozwiązaniu zyskujemy pewność co do poprawności rozliczeń.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana