Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Rozbiórka bocznicy kolejowej krok po kroku
Bocznica kolejowa stanowi element infrastruktury kolejowej. Jej obecność jest kluczowa w przypadku przewozu ładunków towarowych, a zachowanie jej w odpowiedniej kondycji jest zadaniem nadrzędnym. Jednak pomimo troski o ten element infrastruktury, zdarzają się sytuacje, w których konieczne jest przeprowadzenie jej rozbiórki. Dzieje się tak na przykład momencie, kiedy dana część jest już niepotrzebna lub występuje konieczność wymiany danego odcinka na nowy.
Rozbiórka bocznicy kolejowej - przygotowanie
Przed rozpoczęciem prac związanych z rozbiórką bocznicy kolejowych, należy przede wszystkim poinformować o tym przedsięwzięciu zainteresowane danym odcinkiem podmioty. Informacja dotycząca rozbiórki danego elementu powinna na mocy ustawy dotyczącej transportu kolejowego – dokładniej art. 38 ba – obejmować takie podmioty jak:
- przewoźników,
- spedytorów,
- nadawców ładunków drogą kolejową,
- jednostki samorządowe, na terenie, których prowadzone będą prace związane z rozbiórką,
- wszystkie inne podmioty korzystające z danej trasy.
Kiedy możliwa jest rozbiórka bocznicy kolejowej?
Należy również pamiętać o bardzo istotnym zapisie, który stwierdza, że rozbiórka danej bocznicy kolejowej jest możliwa wyłącznie w sytuacji uzasadnionej. Może ona być oparta na danych statystycznych dotyczących rocznego wykorzystania danego odcinka. Dane powinny zawierać między innymi ilości przewożonego towaru, jak również wykazać różnice obserwowane na danej trasie. Specjalista z firmy REM-BUD Andrzej Tomasik zauważa:
Jeżeli obserwuje się zdecydowany spadek przewożonych towarów, wówczas można stwierdzić, że konieczność rozebrania danej bocznicy jest uzasadniona. Podjęcie decyzji o rozbiórce danego elementu, bez podjęcia działań, jakie określa ustawa o transporcie kolejowym, jest niedozwolona. W praktyce oznacza to, że jeżeli pomimo tego zostaną podjęte prace związane z demontażem, uznane one będą za niezgodne z prawem i obciążone zostaną konsekwencjami prawnymi. Należy również pamiętać, że przepisy dotyczą również torów będących elementem infrastruktury usługowej, jak również prywatnej części infrastruktury kolejowej np. dojazdu kolejowego do danej firmy.
Prace przy rozbiórce bocznicy kolejowej
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, zgodnie z wyżej wymienionymi zasadami, konieczne jest otrzymanie stosownej zgody. Prowadzone prace powinny zostać zlecone wyłącznie firmie, które specjalizuje się w zakresie prac kolejowych i posiada odpowiednie doświadczenie z tego zakresu, kadrę wykwalifikowanych pracowników oraz niezbędny do wykonania zlecenia sprzęt.
Na czas prowadzonych prac rozbiórkowych, konieczne jest wyznaczenie odpowiednio oznakowanych objazdów. Prace rozbiórki bocznicy kolejowej wpływają na ograniczenia w ruchu w danym rejonie, jednak nie powinny uniemożliwiać istotnych połączeń oraz dojazdów. Bardzo ważne jest zabezpieczenie obszaru wokół, tak, aby był bezpieczny dla pojazdów, jak i przechodni. Z kolei po przeprowadzeniu wszystkich prac bardzo ważne jest usunięcie wszelkich pozostałości. Zlecając prace wyspecjalizowanej firmie, nie trzeba się jednak o nic martwić, ponieważ wszelkie te działania należą do jej obowiązków.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana