Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Rodzaje dwumasowych kół zamachowych

Większość osób z pojęciem dwumasowego koła zamachowego spotyka się podczas wizyty u mechanika samochodowego. Ten element jest ważnym urządzeniem mechanicznym stosowanym w pojazdach do ograniczania drgań. Ale zastosowanie dwumasowych kół zamachowych jest dużo szersze. Występują one w różnych rodzajach i są używane w maszynach spełniających różne funkcje. Dowiedz się więcej na ich temat. Czym jest dwumasowe koło zamachowe?
Jest to jeden z elementów przeniesienia napędu. W pojazdach znajduje się on między silnikiem a skrzynią biegów. Rolą tego urządzenia jest tłumienie drgań, jakie powstają podczas pracy silnika. Bez zastosowania mechanizmu tłumiącego byłyby one przenoszone na wszystkie elementy pojazdu, a także do jego wnętrza, sprawiając, że korzystanie z samochodu stałoby się bardzo niekomfortowe. Jak wyjaśnia pracownik firmy REGRO-REGENERACJA, takie koło składa się z kilku istotnych elementów. Należą do nich:
- masa pierwotna,
- masa wtórna,
- łożysko ślizgowe,
- sprężyny łukowe,
- pokrywa,
- ślizgi.
Każda część pełni istotną rolę w działaniu mechanizmu.
Rodzaje dwumasowych kół zamachowych
Koła dwumasowe występują w różnych wariantach, a ich budowa jest dostosowana do rodzaju skrzyni biegów, z którą współpracują. Elementy te mogą różnić się konstrukcją sprężyn łukowych. Pozwala to dopasować rodzaj produktu do występujących w pojeździe obciążeń. W najprostszych mechanizmach występuje pojedyncza sprężyna, jednak obecnie standardem jest stosowanie sprężyny wewnętrznej i zewnętrznej o podobnych długościach. Połączeniem obu systemów jest użycie trzystopniowej sprężyny łukowej.
Możemy wyróżnić także koło zamachowe z tłumikiem drgań skrętnych typu łukowego. Takie rozwiązanie polega na zamontowaniu czterech wahadełek na tarczy zbierakowej zamiast tłumika drgań. Wahadełka nie przenoszą żadnej siły, ale ich rola polega na amortyzowaniu układu poprzez poruszanie się siłą bezwładności w przeciwnym kierunku niż drgania.
Budowa kół zamachowych jest cały czas modyfikowana, aby dostosować ją do wymagań coraz nowocześniejszych pojazdów. Na potrzeby bezstopniowych skrzyń biegów CVT stworzono specjalny model dwumasowego koła zamachowego. Charakteryzuje się on tym, że masa wtórna została ograniczona jedynie do kołnierza, który łączy masę pierwotną z podwójnym sprzęgłem. W ten sposób sprzęgło staje się jednym z elementów masy wtórnej koła zamachowego.
Technologa konstrukcji dwumasowych kół zamachowych ciągle się rozwija, tak by sprostać oczekiwaniom producentów nowoczesnych pojazdów. Dbanie o ten element mechaniczny ze strony kierowcy, poprzez stosowanie określonych zasad podczas jazdy, jest bardzo istotne i pozwala uniknąć wielu usterek. Kiedy jednak dojdzie do awarii, nie zawsze konieczna jest kosztowna wymiana podzespołu. Zazwyczaj bardziej opłacalna jest regeneracja koła dwumasowego. Zdecydowana większość uszkodzonych kół dwumasowych nadaje się do regeneracji. Jeśli warsztat profesjonalnie podchodzi do świadczenia usług i nie oszczędza na podzespołach, zregenerowane koło zamachowe odzyskuje niemal fabryczną sprawność.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana