Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Rodzaje akumulatorów samochodowych

Akumulator to podstawowe wyposażenie każdego samochodu, a, co ciekawe, na rynku można znaleźć jego coraz nowocześniejsze odmiany. To źródło prądu zapewnia obecnie znacznie więcej niż tylko niezawodny rozruch. Rozwój technologii i branży samochodowej podsuwa coraz oryginalniejsze rozwiązania – zaczynając od akumulatorów kwasowo-ołowiowych, kończąc na tych typu AFB. Jeśli zastanawiasz się nad tym, jaki dokładnie wybrać, czytaj dalej!
Jakie są rodzaje akumulatorów samochodowych?
Akumulatory w samochodach pojawiły się masowo w 20 latach XX. wieku i z powodzeniem stały się najskuteczniejszym urządzeniem do rozruchu. Na rynku znajduje się ich kilka odmian, a każda z nich, ma swoje zalety i wady.
- Akumulatory kwasowo-ołowiowe – najstarszy typ, wymyślony w 1859 roku. W skład wchodzi anoda ołowiowa, katoda z tlenku ołowiu i płynnego elektrolitu. Ich niewątpliwymi zaletami są niska cena, odporność na głębokie rozładowanie i efektywna wytrzymałość. Niestety, są one bardziej podatne na zakwaszenia, co jest jednak niewielką wadą, w zestawieniu z ich odpornością i skutecznością.
- Akumulatory żelowe – w tej odmianie, płynny elektrolit jest zastąpiony żelem, który powstał z wymieszania kwasu siarkowego z krzemionką. Są odporne na duże przechyły, a nawet na krótką pracę w odwróconej pozycji. Poza tym są też niewrażliwe na wibracje i wstrząsy. Te urządzenia bardzo rzadko odnajdują swoje zastosowanie w samochodach, gdyż cechuje je niska moc przy dostarczaniu wysokich prądów, zwłaszcza w niskich temperaturach. Polecane są częściej do jednośladów.
- Akumulatory EFB / AFB / ECM – urządzenia o wydłużonej wytrzymałości, to zmodyfikowane akumulatory kwasowo-ołowiowe. Wyposażone są w większy zbiornik elektrolitu, zbudowane są też z płyty ze stopu ołowiu oraz dwustronnych separatorów z mikrowłókien poliestru i polietylenu. Takie akumulatory samochodowe są zaprojektowane na dwa razy więcej uruchomień silnika, dlatego świetnie sprawdzają się w samochodach wyposażonych w układ start-stop i z rozbudowanym układem elektrycznym. Ich cena jednak jest wyższa.
- Akumulatory AGM – są nawet trzy razy bardziej wydajne niż tradycyjne akumulatory, dlatego chętnie wykorzystywane są w pojazdach z napędem hybrydowym oraz komunikacji publicznej i miejskiej. Są jednak wrażliwe na wysokie temperatury i zdecydowanie droższe. Umieszcza się je w bagażniku lub kabinie pasażerskiej, nigdy w komorze silnikowej.
- Akumulatory litowo-jonowe – najnowocześniejsze spośród akumulatorów. Znane z urządzeń mobilnych – telefonów i laptopów – znajdują zastosowanie także w samochodach elektrycznych i, ze względu na niską wagę, w motocyklach. Są wciąż dopracowywane, tak aby mogły pracować jak najdłużej na jednym naładowaniu. Obecnie zasięgi samochodów elektrycznych dochodzą do kilkuset kilometrów.
Ja wybrać właściwy akumulator?
Przede wszystkim akumulator dobieramy, kierując się technologią odpowiednią dla danego samochodu. Dla aut starszych, o niewielkim wyposażeniu, wystarczające i odpowiednie będą akumulatory tradycyjne. Nowe, bogato wyposażone auta potrzebują akumulatorów o wydłużonej wytrzymałości, np. ECM, a hybrydy wymagają technologii AGM. W wyborze akumulatora powinniśmy się kierować także jego pojemnością, czyli zdolnością akumulatora do magazynowania energii. Zbyt mała będzie powodować problemy z dostarczaniem odpowiedniej ilości energii do odpalania silnika. Akumulator ze zbyt dużą pojemnością, nieodpowiednio dopasowany do auta, będzie narażony na niedoładowania. Warto zwracać uwagę również na taki parametr jak prąd rozruchowy. Jego wartość podana jest zwykle na etykiecie akumulatora. Im większy prąd rozruchowy, tym łatwiej uruchomimy silnik. Ma to duże znaczenie zwłaszcza przy minusowych temperaturach, kiedy rozrusznik potrzebuje dużej ilości energii, aby uruchomić silnik.
Jak mówi specjalista z firmy Rozruch: Nieprawidłowo dobrany akumulator nie tylko będzie powodował problemy z odpalaniem auta, ale również ulegnie szybkiemu wyeksploatowaniu. Kupując akumulator, należy także zwrócić uwagę na biegunowość – każdy akumulator ma biegunowość plus i minus na prawą lub na lewą stronę. O tym, jaki akumulator jest odpowiedni dla naszego auta, przeczytamy w instrukcji obsługi czy książce serwisowej pojazdu. Fachowcy ze sklepów motoryzacyjnych i warsztatów także z pewnością pomogą nam w doborze odpowiedniego urządzenia.
Kupując akumulator, kieruj się też jego jakością. Zawsze należy wybierać sprawdzone produkty, renomowanych producentów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana