Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Podstawowe rodzaje łożysk

Łożyska są elementem, który miał przełomowe znaczenie w rozwoju nowoczesnego przemysłu. Wykorzystywane są powszechnie m.in. w szeroko rozumianym przemyśle motoryzacyjnym. Bez nich nie byłoby również maszyny parowej i rewolucji z tym związanej. Czym zatem tak naprawdę są łożyska i jakie ich rodzaje można wymienić? Co trzeba na ich temat wiedzieć?
Łożyska toczne i ślizgowe
Podstawowy podział łożysk dotyczy łożysk tocznych i ślizgowych. Różnią się one technologią przenoszenia siły między poszczególnymi elementami oraz cechami technicznymi. Z kolei same łożyska toczne podzielić można na kilka podgrup. Największą popularnością cieszą się łożyska kulkowe, których zastosowanie jest bardzo szerokie. Są to łożyska nierozłączne wykorzystywane przy pracy na dużych prędkościach obrotowych. Przenoszą obciążenia promieniowe i osiowe. Kolejną grupą są łożyska walcowe, które podzielić można dodatkowo na łożyska walcowe jednorzędowe i wielorzędowe. To łożyska rozłączne, łatwe w montażu. Cieszą się dość dużą popularnością, ale mniejszą niż łożyska kulkowe. Wysokiej jakości łożyska znajdziemy w ofercie wyspecjalizowanych firm, takich jak opolski Bamart.
Łożyska igiełkowe
Łożyska igiełkowe wyróżniają się niewielką wysokością przekroju. Z drugiej strony mają dość wysoką zdolność do przenoszenia obciążeń. Są to łożyska o niezwykle precyzyjnym wykonaniu. Sprawdzają się doskonale wszędzie tam, gdzie konieczne jest bardzo dokładne łożyskowanie. Łożyska baryłkowe natomiast posiadają dwa rzędy baryłek oraz bieżnię kulistą umiejscowioną na zewnętrznym pierścieniu, a także dwie bieżnie na wewnętrznym pierścieniu. Przenoszą nie tylko obciążenia promieniowe, ale i osiowe w obu kierunkach. Smaruje się je głównie olejem lub smarem plastycznym. Łożyska baryłkowe dodatkowo podzielić można na wzdłużne i poprzeczne.
Łożyska stożkowe
Ostatnią podgrupą łożysk tocznych są łożyska stożkowe. W praktyce są one w stanie znacznie lepiej przenosić obciążenia promieniowe czy osiowe niż wspomniane już na samym początku łożyska kulkowe. W tym przypadku wyróżnia się dodatkowo łożyska stożkowe jednorzędowe, dwurzędowe czy czterorzędowe. Wykorzystywane są one również do łożyskowania wrzecion roboczych urządzeń zwanych obrabiarkami. Okazuje się więc, że w praktyce wyróżnia się sporo grup, rodzajów czy typów łożysk. Są to elementy, które mają spore znaczenie we współczesnym przemyśle i bez nich świat nie byłby taki jak teraz. Warto więc na ich temat posiadać przynajmniej podstawową wiedzę.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana