Artykuł sponsorowany

Po czym rozpoznać dobre wino?

Po czym rozpoznać dobre wino?

Nawet gdy mamy już większe doświadczenie, wskazanie dobrego wina może niekiedy nastręczać trudności. Jest jednak nieco łatwiejsze niż wtedy, gdy zaczynamy dopiero naszą przygodę z tym szlachetnym trunkiem albo gdy wino jako takie właściwie nas niekoniecznie interesuje, ale chcielibyśmy sprawić komuś prezent, wręczając dobrej jakości butelkę. Skąd wiadomo, że taka właśnie będzie? Poniżej garść wskazówek i dobrych rad w tym zakresie.

Rocznik

Wokół wina przez dziesięciolecia narosło wiele mitów, zacznijmy więc od ich obalenia. Po pierwsze, wciąż sporo osób uważa, że im wino starsze, tym lepsze. Przekonanie takie bierze się pewnie stąd, że gdy jest ono naprawdę dobre, to przechowywane w odpowiednich warunkach potrafi naprawdę długo wytrzymać i po latach odkryć przed nami bogactwo, którym nie dysponują wina młode. Jest to jednak zaledwie niewielki odsetek całej światowej produkcji wina.
Grubo ponad 90 proc. wszystkich butelek należy opróżnić w ciągu 2-4 lat – mówi specjalista z dystrybuującej wino firmy WINE4YOU. I tutaj akurat obecność rocznika na etykiecie okazuje się być pomocna. Istnieje bardzo niewiele dobrych win, w przypadku których nie podaje się takiej informacji. Nie ma jej za to na większości etykiet, jakimi opatruje się wina najprostsze i najtańsze. Jeśli więc na sklepowej półce widzimy wino rocznikowe i pod tym względem nieokreślone – wybierzmy raczej to pierwsze.

Etykieta

Inne ważne informacje znajdujące się na etykiecie (i kontretykiecie, czyli z tyłu butelki) dotyczą pochodzenia wina. Jeśli znamy się trochę na szczepach, producentach i apelacjach, podpowiedzieć mogą nieco na temat sposobu produkcji i tego, czy dane wino będzie nam odpowiadać. Większość osób jednak nie dysponuje wiedzą aż na takim poziomie. Warto więc zwracać uwagę po pierwsze na to, czy szczepy w ogóle zostały wymienione (np. cabernet sauvignon, merlot, pinot grigio…), a po drugie na „adres” wina. Im dokładniejszy, tym lepiej. Samo słówko „Italia” to trochę za mało, by spodziewać się czegoś dobrego. „Italia” w połączeniu z „Toskanią” prezentuje się już sensowniej, jednak nie aż tak, jak „Italia – Toskania – Chianti”. Idealnie zaś byłoby w tym przypadku zobaczyć na etykiecie napis „Chianti Classico” oznaczający, że wino pochodzi z najlepszych winnic regionu. Kilka innych magicznych haseł tego typu to na przykład „Gran Reserva” na butelce wina Rioja, „Grand Vin” w przypadku win z Bordeaux czy „Cru” i „Premier Cru” dla Beaujolais oraz win burgundzkich.

Wygląd butelki

Wróćmy jednak do mitów, które wszak mamy obalić. Jednym z nich jest przekonanie, że jeśli butelka ma wklęsłe denko, to znajdujące się w niej wino będzie lepsze od tego nalewanego z butelki o dnie płaskim. Otóż nie ma to żadnego znaczenia, podobnie jak zamknięcie tej butelki korkiem albo zakrętką. Owszem, korek wciąż wydawać może się bardziej elegancki, ale coraz więcej producentów, zwłaszcza w tzw. Nowym Świecie (czyli poza Europą), korzysta właśnie z zakrętek jako bardziej efektywnej formy zamknięcia.

Jakość a cena

Na koniec powiedzmy sobie jeszcze tylko, że cena – czyli jeden z ważniejszych czynników, jakie bierze się pod uwagę, kupując wino – również nie musi wcale być wyznacznikiem jakości.
Dobre wino można znaleźć praktycznie w każdym przedziale cenowym. Może się też okazać, że nawet gdy zainwestujemy w droższą butelkę pewnego producenta, to nie spełni ona naszych oczekiwań. Dlaczego tak się dzieje? Stawiając w tej dziedzinie dopiero pierwsze kroki, być może nie będziemy jeszcze przygotowani na spotkanie ze wszystkimi danego wina subtelnościami. A może też z braku doświadczenia podamy je w niewłaściwej temperaturze, w niewłaściwym kieliszku i do niewłaściwej potrawy… Ale to już temat na zupełnie inny artykuł.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.