Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Płyny eksploatacyjne w samochodzie - podstawowe informacje

Spis treści
Każdy samochód, podobnie jak i ludzki organizm, do sprawnego funkcjonowania potrzebuje odpowiednich rodzajów płynów. Co to za płyny i do czego służą – tego dowiemy się z poniższego artykułu.Olej silnikowy
To zdecydowanie najważniejszy ze wszystkich płynów eksploatacyjnych krążących w naszym aucie. Jego zadaniem jest smarowanie kluczowych elementów silnika i w ten sposób zmniejszanie tarcia między nimi. Dlaczego jest to tak istotne? Ponieważ wysokie tarcie powoduje wzrost temperatury i zwiększa ryzyko uszkodzenia poruszających się części. Źle smarowany silnik bardzo szybko zaciera się i niszczeje.- Aby olej zachował swoją skuteczność, konieczne jest dbanie o jego czystość – wyjaśnia specjalista firmy Galon - Z czasem do oleju przedostają się różnego rodzaju drobne zanieczyszczenia, które powodują obniżenie jego parametrów, np. lepkości.Co jakiś czas olej powinien być wymieniany na nowy. Istnieją dwa podejścia do tego tematu – zgodnie z jednym olej wymieniany jest zgodnie z zaleceniami producenta, zwykle co 20-30 tysięcy kilometrów, bądź po upływie około 2 lat. Wielu fachowców uważa jednak, że najlepszym rozwiązaniem jest wymiana co około 10-15 tysięcy kilometrów, bądź po roku jazdy. W tym czasie warto regularnie sprawdzać poziom oleju – wielu kierowców nie jest nawet świadomych tego, że oleju może ubywać w wyniku nieprawidłowej eksploatacji bądź wad konstrukcyjnych silnika. Pamiętajmy, żeby uzupełniać poziom oleju tylko przy użyciu płynu, który aktualnie znajduje się w silniku.
Olej przekładniowy
Pełni podobną funkcję co olej silnikowy, z tą różnicą, że smaruje elementy skrzyni biegów oraz mechanizmów różnicowych w samochodach z napędem na tył lub obie osie. I tak samo jak w poprzedni przypadku, również i tutaj konieczna staje się regularna wymiana oleju. Okres między kolejnymi wymianami uzależniony jest od rodzaju skrzyni biegów oraz sposoby jej eksploatacji – w autach wykorzystywanych intensywnie i w trudnym terenie powinien on być wymieniany dużo częściej ze względu na potencjalne uszkodzenia uszczelnień.Płyn chłodzący
Niezależnie od swego składu chemicznego, zadaniem płynów chłodniczym jest odbieranie nadmiaru energii cieplnej powstającej w czasie pracy silnika i kierowanie jej do chłodnicy. Jest to kluczowe do utrzymania sprawności całego układu. Płyn chłodniczy należy wymienia zgodnie z zaleceniami producenta, jednak nie rzadziej, niż co 120 tysięcy kilometrów bądź pięć lat.Płyn hamulcowy
Ich zadaniem jest utrzymanie prawidłowego stanu hamulców – kontrola jego poziomu oraz zużycia jest zatem kluczowa dla naszego bezpieczeństwa. Zanieczyszczony, zawilgocony płyn hamulcowy może drastycznie pogorszyć pracę układu hamulcowego. Producenci zalecają jego wymianę co dwa lata, jeśli jednak zauważymy, że hamowanie staje się „miękkie”, powinniśmy wymienić go jak najszybciej. Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana