Artykuł sponsorowany

Nowości muzyki kontra klasyka – czy można mierzyć je wspólną miarą?

Nowości muzyki kontra klasyka – czy można mierzyć je wspólną miarą?
Muzyka towarzyszy ludzkości od zarania dziejów. Obecnie uznawana jest za jedną z dziedzin sztuki pięknej. Muzyka to jedna z tych rzeczy, które towarzyszą nam niemal zawsze i wszędzie – w pracy, w podróży, niejednokrotnie podczas nauki, aktywności fizycznej, relaksu i oczywiście w czasie zabawy. Specyficznym, absolutnie wyjątkowym rodzajem muzyki jest zaś ta, której dźwięki poruszają najczulsze struny naszej duszy podczas rozmaitych obrzędów, jak na przykład ceremonia ślubu. Historia muzyki jest długa, podobnie jak długa jest lista jej gatunków. Każdy ma swój szczególnie ulubiony rodzaj, ukochanych wykonawców czy konkretne utwory, które sprawiają, że zatracamy się w zupełnie innej rzeczywistości. Powstaje więc pytanie o to, czy muzykę można wartościować? Czy można obiektywnie uznać, że jeden jej rodzaj jest dobry, a inny zły? Jakimi przesłankami się kierować? I wreszcie – czy można w jakikolwiek sposób wspólną miarą mierzyć nowości muzyki i klasykę?

Nowości muzyki kontra klasyka

Na początek spróbujmy ustalić, czym są owe „nowości” i co kryje się pod pojęciem „klasyki”. Oczywiście nowości muzyczne to bogaty repertuar muzyki tworzonej współcześnie, głównie przez młode pokolenie artystów, ale nie tylko. Nieco gorzej jest z ustaleniem tego, czym jest klasyka. Jedni bowiem będą rozumieć przez nią muzykę poważną, z takimi twórcami na czele jak Mozart, Beethoven, Chopin, Vivaldi czy Strauss. Inni z kolei za klasykę gotowi są uznać The Rolling Stones, Led Zeppelin, Black Sabbath czy The Beatles. Kontynuując tę swoistą wyliczankę, nie możemy zapomnieć o artystach z rodzimego podwórka. Co tutaj można potraktować jako klasykę? Manaam, Perfect, Oddział Zamknięty… i tak możemy jeszcze długo wymieniać. Każdemu z nas co innego w duszy gra. Wróćmy zatem do głównego nurtu rozważań. Czy muzykę można porównywać i wartościować? Tak na dobrą sprawę już od bardzo, bardzo dawna muzyka rządzi się własnymi prawami i zasadniczo nie ma sztywnych ram, w które można ją włożyć, zobaczyć, „jak leży” i na tej podstawie oceniać wedle jakichkolwiek kryteriów. Za muzykę, podobnie jak i szeroko pojętą sztukę, można uznać wszystko to, co znajduje uznanie w oczach odbiorców – jednak najczęściej nie ogółu, a określonych grup, którym dana twórczość jest dedykowana. Biorąc pod uwagę powyższe, warto, a nawet trzeba jasno powiedzieć, że muzyki nie powinno się wartościować, a już na pewno nie można mierzyć wspólną miarą muzyki współczesnej, tworzonej tu i teraz, oraz klasyki, bo to zwyczajnie inna bajka. Innymi słowy, o gustach się nie dyskutuje. Istnieje tylko jeden wspólny mianownik dla wszystkich rodzajów muzyki – każdy ma swoich miłośników. Powinniśmy więc, nie oglądając się na nic, słuchać tego, co do nas przemawia. Dlaczego?

Nieoceniona rola muzyki

Muzyka pełni wiele istotnych funkcji, w tym funkcję terapeutyczną. Może pobudzać do działania, np. do aktywności fizycznej lub świetnej zabawy na imprezie, jak chociażby energiczne nowości muzyki, ale może też wyciszać, koić nerwy, sprzyjać koncentracji i nauce, a nawet, jak przekonują naukowcy, łagodzić stany zapalne organizmu! Istnieje tylko jeden warunek – bardzo prosty. Muzyka musi się podobać! W przeciwnym wypadku nie zadziała tak, jak powinna, a wręcz wywoła skutek odwrotny do zamierzonego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.